۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۶۳۰۶۰
آیت الله اراکی:

اسلام ناب از افراط و تفریط آسیب های فراوانی دیده است

اسلام ناب از افراط و تفریط آسیب های فراوانی دیده است
آیت الله اراکی ریشه همه جریان های تکفیری را در تحریف دانست و گفت: وجود این جریان در اسلام تازگی ندارد و در واقع از زمان پیامبر اسلام(ص) به اشکال گوناگون وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه دارالاعلام در طی سخنانی ضمن قدردانی از زحمات علمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در عرصه مقابله با جریانات تکفیری اظهار داشت: ایشان سال ها در عرصه های مختلف به تولید علم پرداخته اند و اخیرا هم به بحث تکفیر ورود کرده اند که در همه زمینه ها تأثیر گذار بوده اند.

وی ریشه تکفیر و همه جریانات افراطی و تفریطی را در تحریف دانست و افزود: وجود این جریان در اسلام تازگی ندارد و در واقع از زمان پیامبر اسلام(ص)  به اشکال گوناگون وجود داشته است و این فقط افراط نیست که به اسلام آسیب زده بلکه تفریط هم آسیب های بزرگی به دین اسلام وارد ساخته است.

آیت الله اراکی با اشاره به اهمیت مسأله تحریف گفت: لازم است موسسه دارالاعلام نسبت به ایجاد دپارتمانی در خصوص تحریف و مبارزه با آن اقدام کند چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تحریف را دارای انواع مختلفی دانست و بیان داشت: قرآن در آیات متعدد به تحریف پرداخته است و اولین نوع آن تحریف به کتمان است که مهمترین نوع تحریف هم همین است و آیه 159 بقره به این دست از تحریف ها اشاره دارد.

وی تحریف حدیث غدیر و حدیث سوزی و منع نقل حدیث توسط خلفا را از مصادیق تحریف به کتمان برشمرد و افزود: همه اجماع دارند که حدیث غدیر بخشی از یک خطبه طولانی است اما به بخش کوچکی از آن اشاره می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری دومین نوع تحریف را تحریف لفظی دانست و گفت: این نوع تحریف به معنی تغییر لفظی برخی روایات است و بررسی های مختلف در کتب مختلف اهل سنت از جمله صحیح بخاری مصادیق گوناگونی از این نوع تحریف را بر ما عیان می سازد.

آیت الله اراکی با اشاره به قدرت نفوذ جریان تحریف اظهار داشت: این جریان به قدری نفوذ پیدا کرد که حتی در آراء علما و بزرگان گذشته شیعه آثار آن مشهود است و نمونه آن نقل احادیث تحریف شده توسط برخی علمای شیعه است.

وی به تعریف غلط برخی از فرقه های اهل سنت از خداوند و رسول اشاره کرد و گفت: در روایات تحریف شده ای که در برخی از منابع اهل سنت آمده است، منزلت خداوند به عنوان صاحب ملکوت سماوات و ارض و رسول او تنزل یافته است و این نکات جای پژوهش دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تحریف مصداقی را از دیگر انواع تحریف دانست و افزود: در برخی روایات منقول در کتب اهل سنت سعی شده است تا مصادیق مفاهیم قرآنی یا مصادیق سخنان پیامبر(ص) تحریف شود و مثال روشن آن تحریف شدن مصداق ذوی القربی است.

وی جریان قصاص را یادآور شد و اظهار داشت: تحریف به جعل از دیگر انواع تحریف است و قصاص همان قصه گویانی که معاویه آن ها را به کار گرفت، در واقع با بیان قصه های جعلی متکفل ایجاد این نوع تحریف بودند./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات