نیازمند نهضت سند نویسی و تولید اسناد مبتنی بر رویکرد عمیق انقلاب هستیم
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در همایش علمی «چالش های سند 2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در سالن علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، با اشاره به اهداف غربی ها از ارائه اسناد بین المللی به سایر کشورها و ملت ها گفت: غرب بعد از دوران رنسانس نوعی رویکرد یکجانبه گرایانه را در پیش گرفت و سعی کرد از طریق جنگ های سخت افزاری و نرم افزاری درصدد استعمار نوی ملت ها برآید.
وی ابزارهای جنگ نرم غرب به سرکردگی آمریکای جنایتکار را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این رویکردها ماهیت، هویت و اصالت ملت ها را از بین برده و راه را برای استعمار غربی ها هموار می کند.
آیت الله اعرافی یکی از ابزارهای جنگ نرم دشمن را اسناد بین المللی همچون سند 2030 دانست و خاطرنشان کرد: ما باید اسناد بین المللی را از جهت سند نویسی، رتبه بندی، طبقه بندی، معیارگذاری و سنجه گذاری مورد توجه قرار داده و بررسی کنیم تا زوایا و ابعاد پنهان آن برای افکار عمومی شفاف شود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به منظومه فکری و فلسفی لیبرالی، سلطه جویی، نادیده انگاری تفاوت ها و انحصارطلبی سند 2030 تأکید کرد: ما باید منظومه های فکری و فلسفی اسناد بین المللی را به صورت دقیق بررسی کنیم تا ماهیتشان برای ما روشن شود؛ حتی در قسمت هایی که گزاره های مثبت در سند 2030 وجود دارد، نیز شاهد هستیم که دیدگاه های موجود مبتنی بر اصل عدالت نیست.
وی با بیان اینکه مع الاسف نمی توان به طور کامل به نهادهای بین المللی اعتماد کرد، زیرا به راحتی به بازیچه دست کشورهای استعمارگر تبدیل می شوند، عنوان کرد: معتقد هستیم که بشر نیازمند اسناد جامع و کلان است، اما باید اسنادی وجود داشته باشند که بتواند رشد و تعالی او را تضمین کند.
آیت الله اعرافی با اشاره به منظومه اسناد تولید شده در پرتو انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز نیازمند نهضت سند نویسی و تولید اسناد مبتنی بر رویکرد عمیق انقلاب اسلامی هستیم؛ همچنین نقش نهادها در اسناد باید برجسته تر شود؛ به عنوان مثال حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش، نهادهای تقنینی و قضایی و فرهنگی در سندها و اجرای آن نقش ویژه دارند؛ ما در برابر دنیا نباید منفعل باشیم، زیرا ما اسناد بزرگی داریم که می توانیم به جهان عرضه کنیم، از این رو نهادهای فرهنگی فعال در عرصه بین الملل به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور می توانند با رویکرد فعال و انقلابی اسناد راهبری که بالقوه ظرفیت بین المللی شدن را دارد به جهان ارائه دهد؛ امروز باید به گفتمان سازی ملی، منطقه ای و جهانی در راستای عرضه اسناد اسلامی توجه داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز کرد: رویکردهای عمیق اسلامی و وحیانی، تمدنی، اجتهادی، عقلی و عمیق، بومی، انقلابی و خلاقانه، جامع و نظام مند به تربیت، بین المللی، مشارکت و انسجام همه بخش های درون آموزش و پرورش، همگام سازی بیرونی و سبک زندگی اسلامی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حاکم است و کلیدواژه هایی همچون عدالت، قسط، استقلال، توانایی ها و مهارت های نسل جدید و اصالت خانواده در آن به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه زمانی می توانیم سند تحول را پیاده کنیم که عزم جامع و اهتمام عمیقی در وزارت آموزش و پرورش و نهادهای پشتیبان این وزارت وجود داشته باشد، گفت: پیگیری و نظارت بر اجرا ضعف هایی وجود دارد، از این رو برای پیاده سازی آن نیازمند نیروی انسانی کارآمد، برنامه درسی، متون، نظام اجرایی پرورشی و فرهنگی، نظام مدیریتی، قوانین و مقررات، معماری و هنر، بودجه مناسب و منابع پایدار و تولید ادبیات، گفتمان و نظریات پیشران هستیم که حوزه و دانشگاه و خود آموزش و پرورش باید در آن فعال باشند./841/پ202/ق