۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۶۳۱۵۱
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود؛

همایش علمی بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین

همایش علمی بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین
تهران - همایش علمی «بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش علمی «بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: طواغیت عالم به فکر هستند و اصرار دارند به آموزش‌وپرورش کشورها نفوذ پیدا کنند؛ سند ۲۰۳۰ بسترساز همین نفوذ است.

وی با طرح این سؤال که چرا غربیان اصرار بر این نفوذ دارند؟ پاسخ داد: نفوذ آنان سرآغاز نفوذ سیاسی و اقتصادی به‌منظور غارت ملت‌ها است؛ تجربه تاریخی نظام سلطه‌گر بیانگر این مهم است.

حجت‌ الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان داشت: سند ۲۰۳۰ سال ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمانی ملل به‌عنوان دومین سند توسعه هزاره سوم تصویب شد، جهت‌گیری استعماری سند ۲۰۳۰ بسیار گسترده بوده و در سند اصلی همه ابعاد زیستی و زندگی جوامع امروز اعم از مباحث تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و ... موردتوجه قرارگرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ به‌نوعی به دنبال مشروعیت بخشی به‌نظام سلطه و‌ تعمیق شکاف بین کشورهای فقیر و غنی است.

وی عنوان کرد: در کشور ایران متأسفانه بر اساس مصوبه‌ای که وزیران وقت برای تدوین نسخه سند ۲۰۳۰ انجام دادند و رونمایی کردند که بعد از دو ماه با هشدار رهبری مشخص شد این سند برخلاف اهداف نظام است و شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی‌هایی که انجام داد آن را غیرقانونی اعلام کرد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اما جمعی که نگاه غرب گرایانه داشتند پیگیر اجرای این سند شدند و برخی بخش‌ها را به‌دوراز نگاه آموزش‌وپرورش انجام دادند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌ضرورت تبیین و تحلیل ابعاد سند ۲۰۳۰ تأکید کرد و گفت: دلایل علمی که سبب می‌شود از این سند فاصله گرفته شود باید مورد بررسی و تبیین قرار گیرد؛ آموزش‌وپرورش باید نسبت به این مسأله بسیار دقت کند و اجازه اجرا ندهد.

وی بابیان اینکه ابعاد این سند باید برای مدیران و معلمان مدارس تبیین شود، اظهار داشت: نقد و نفی این سند به معنای استفاده نکردن از تجربه‌های فرهنگی و تربیتی سایر کشورها نیست بلکه به معنای نگاه مستقل فرهنگی و تربیتی به این سند است؛ بنابراین اگر خواستیم از یافته‌های دیگران بهره ببریم  باید در چارچوب مبانی فکری خودمان باشد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تأکید کرد: مهم‌ترین نقدی که بر این سند وارد است مربوط به فاصله آشکار و تعارض مبانی این سند با نگاه دینی و تربیتی ما است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بابیان اینکه سند ۲۰۳۰ از چند خاستگاه نقد می‌شود، عنوان کرد: یکی از این خاستگاه‌ها خاستگاه علمی است که می‌طلبد این سند بررسی شود. نقطه عزیمت یک جامعه به سوی پیشرفت و تعالی عدم وابستگی به بیگانگان و سلطه آنان است اگر این سلطه و نفوذ در عرصه فرهنگی شکل بگیرد قطعاً به زیان جامعه خواهد بود بنابراین خواستگاه انقلابی نیز یک بعد دیگری است که باید در این سند موردبررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دیگر خاستگاه مربوط به خاستگاه ایرانی است که باید هر ایرانی غیرتمندی که به دنبال عزت کشور است نسبت به این سند حساس باشد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ذوعلم عنوان کرد: گاهی ممکن است در تقابل با سند 2030 برخی افراد نسبت دچار سطحی‌نگری و ظاهربینی شوند که این خود آفتی است که باید مراقبت کنیم تا یک نوع نگاه کلیشه‌ای و ظاهربینی در نقد این سند مطرح نشود.

وی در پایان از برگزاری همایش علمی «چالش‌های سند 2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» در تاریخ دوشنبه 24 شهریورماه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد.

یادآور می‌شود سخنرانان این همایش آیت‌الله اعرافی، حجت ‌الاسلام سعید رضا عاملی، حجت‌ الاسلام والمسلمین ذوعلم، حسین رمضانی و محمود مهام خواهند بود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات