۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۶۶۳۶۷۹
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

مرحوم موسویان در علم اقتصاد، فقه و تفسیر قرآن کریم مجتهد بود

مرحوم موسویان در علم اقتصاد، فقه و تفسیر قرآن کریم مجتهد بود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مرحوم موسویان در علم اقتصاد، فقه و تفسیر قرآن کریم مجتهد بود، گفت: ایشان بیش از ۳۰ سال در حوزه اقتصاد تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان عضو فقید شورای فقهی بانک مرکزی که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد، با اشاره اینکه فقدان مرحوم موسویان ثلمه بزرگی به بخش فقه اقتصاد وارد آورد، گفت: بزرگان بسیاری همچون ایشان اخیراً از میان ما رفته اند که فقدانشان بسیار سنگین بوده و یک خلأ علمی محسوب می شود.

وی یکی از امتیازات شریعت اسلام را توجه به جایگاه علم و عالم دانست و ادامه داد: دین مبین اسلام توجه ویژه ای به مقام عالم و جایگاه علم دارد؛ بر اساس آیات قرآن کریم، اهل علم هم رتبه فرشتگان بوده و حتی در روایات مقام آنها حتی از شهدا نیز بالاتر دانسته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به آیه شریفه «انما یخشی الله من عباده العلماء» ابراز کرد: بدون شک کسانی به مقام خشیت پروردگار دست پیدا می کنند که اهل علم باشند؛ همچنین بر اساس روایتی از امیرمؤمنان(ع)، یاد، آثار و اندیشه های علما در طول تاریخ باقی خواهد ماند و هیچگاه از بین نخواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مراد نبی مکرم اسلام(ص) از «علما» در روایاتشان، کسانی هستند که در مکتب نورانی معصومین(ع) تربیت شده باشند، عنوان کرد: در تاریخ آمده است که عالمان یهودی همواره رشوه خواری می کردند و مطیع امر هوای نفس خود بودند، اما عالمان شیعه بر اساس روایت پیامبر اکرم(ص) از نفس خود صیانت کرده، با هوای نفس خود مخالفت می کنند و مطیع امر ولایت هستند.

وی با اشاره به اینکه علم همراه با تفکر و تعقل همواره مورد تأکید ائمه معصومین(ع) بوده است، اضافه کرد: مرحوم موسویان دارای همه اوصافی بود که اهل بیت(ع) برای علمای شیعه نقل کرده اند؛ ایشان یک عالم فقیه و حکیم بود و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی را گذراند و هم در علم اقتصاد، هم در فقه و هم در تفسیر قرآن به اجتهاد رسید و در حوزه بانکداری از ساحت های مختلف نظریه پردازی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان فقیهی پاسخگو، خلاق، الگوساز و خلیق بود و با همه علم و فضل و دانش سر تا پا تواضع بود؛ ایشان هم بذل علمی، هم بذل مالی و هم بذل منصبی داشت و مثل برخی افراد نبود که برای پست و مقام حمله می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه یکی از مهم ترین توفیقات مرحوم موسویان را همراهی با شهید آیت الله مدنی دانست و با تأکید بر ضرورت الگوگیری طلاب از زندگانی این عالم فقیه گفت: بنده دوره های فقه الاجتماع و فقه نظامات اجتماعی را از زمان پیامبر اکرم(ص) تا کنون در ده دوره گردآوری کرده ام و مرحوم موسویان در تنقیح فقه الاجتماع به ویژه در حوزه اقتصاد نقش مهمی داشت و شاگردان بسیاری در این باره پرورش داد؛ ایشان بیش از 30 سال در حوزه اقتصاد تلاش کرد و تألیفاتی نیز داشت که به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد توجه برخی کشورهای اسلامی نیز قرار گرفته است./841/پ202/ق

ارسال نظرات