۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۶۳۰۵۰

مردم‌داری شهید مدنی در بیان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان

مردم‌داری شهید مدنی در بیان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان
سخنان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان در مورد مردم داری شهید آیت الله مدنی به مناسبت سالگرد شهادت این دومین شهید محراب از سوی خبرگزاری رسا بازخوانی می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سخنان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان عضو فقید شورای فقهی بانک مرکزی در مورد مردمی بودن شهید مدنی، به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی دومین شهید محراب از سوی خبرگزاری رسا بازخوانی می شود.

تعداد بازدید : 4

گفتنی است، آیت الله سیداسدالله مدنی در سال ۱۲۹۲ ش(۱۳۲۳ق) در آذرشهر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و در سنین جوانی برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح، در حدود چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه مشغول شد.

سپس راهی نجف اشرف شدو در جلسات درس حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت کرد.

ت/مردم داری شهید مدنی در بیان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان

آیت الله مدنی، سال‏ها پیش از ورود به عرصه مبارزات سیاسی، در مقابل افکار ضددینی کسروی مقابله کرده بود و با شهید نواب صفوی همکاری داشت. با آغاز قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و تبعید آن حضرت به نجف اشرف، آیت الله مدنی در کنار استاد و رهبر خود قرار گرفت و در ایام سفر به ایران، ضمن نام بردن از حضرت امام، رسالت و وظایف مردم مسلمان را در برابر رژیم پهلوی بیان می ‏کرد.

آیت الله مدنی در سال ۱۳۵۰ به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس کرد. چندی بعد بر اثر فعالیت‏هایی که علیه رژیم ستم‏شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهرهای مختلف تبعید شد و با اوج‏‌گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت.

این روحانی مبارز، پس از پیروزی انقلاب به دعوت مردم همدان، راهی این شهر شد و از طرف مردم این استان به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت. آیت الله مدنی پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، نخستین امام جمعه تبریز، از سوی امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در این سنگر به پاسداری و حراست از آرمان‏های انقلاب اسلامی همت گماشت.

ت/مردم داری شهید مدنی در بیان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان

این مجاهد نستوه سرانجام در بیستم شهریور ۱۳۶۰ ش برابر دوازدهم ذی‏قعده ۱۴۰۱ ق در ۶۸ سالگی در همین سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز توسط منافقین به شهادت رسید. و پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد./841/ت302/ق

ارسال نظرات