۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۶۶۳۶۸۱
عصر امروز صورت گرفت؛

بازدید آیت الله محمدی عراقی از مؤسسه امام هادی

بازدید آیت الله محمدی عراقی از مؤسسه امام هادی
آیت الله محمدی عراقی از مؤسسه امام هادی(ع) بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌های علمی این مؤسسه آشنا شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عصر پنج شنبه آیت الله محمدی عراقی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب از مؤسسه امام هادی(ع) بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت های علمی این مؤسسه آشنا شد.

در آغاز این بازدید، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور، با ارائه ی گزارشی از فعالیت های مؤسسه امام هادی علیه السلام، بیان کرد: حدود سی سال قبل، به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام، مجلس جشنی در مدرسه فیضیه برگزار شد و در آن جشن، از غربت امام هادی علیه السلام، بسیار گفته شد. پس از پایان جشن، من به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها رفتم و اینگونه بیان کردم: بی بی جان! من با عنایات شما، میخواهم مؤسسه ای به نام امام هادی علیه السلام تأسیس کنم تا معارف ایشان را به گوش جهانیان برسانم و از همان موقع، مؤسسه را تأسیس شده دانستم.

وی ادامه داد: نخستین کار ما "المقنع" مرحوم شیخ صدوق بود که چندین سال بر روی آن کار شد و در نهایت، ثابت کردیم که تمام عبارات المقنع" روایت است و برخی از مراجع تقلید با دیدن این کتاب، تغییر نظر دادند و چنین موردی، انصاف و تواضع مراجع معظم را نشان می دهد. حتی یادم می آید آن موقع، یکی از فقهای بزرگ به من گفت: با دیدن چند پاورقی از این کتاب، فتوای من تغییر کرد.

رئیس موسسه امام هادی علیه السلام ادامه داد: دو کتاب شریف "خصال" و "کمال الدین" شیخ صدوق و همینطور "النهایه" شیخ طوسی نیز از کارهای این مؤسسه تحقیقاتی است که بیش از ده سال بر روی"النهایه" کار شده و الان نیز برای چاپ فرستاده شده است؛ اما متاسفانه مثل سابق، از نظر بودجه ای در مضیقه هستیم.

وی با بیان این که ما خواسته ایم در حد توان خود، خلأهای موجود را پر کنیم، گفت: امروزه در حال ترجمه برخی از کتاب ها به زبان های مختلف هستیم؛ هر ساله نیز براساس نام گذاری رهبر معظم انقلاب بر آن سال، فرمایشات ایشان را از جنبه ی روایی و اسلامی تبیین و تحلیل و تایید می کنیم. به عنوان مثال در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، (۱۳۸۶)، تمامی راویات در زمینه وحدت مسلمین را جمع کردیم و کتابی با عنوان "اتحاد و انسجام" تولید نمودیم. یا در سال نوآوری و شکوفایی، کتاب "جوانی، فرصت نوآوری و شکوفایی" را نوشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: زیارات و ادعیه برای ما، به مانند اقیانوسی از علم و معرفت است که در این زمینه هم توفیق داشتیم بزرگترین دائره المعارف زیارتی شیعه را تحت عنوان "موسوعه زیارات المعصومین علیهم السلام" را تدوین کنیم که در این کتاب، زیارات هر معصوم علیه السلام، به دو صورت "مأثوره" و "ما ورد من طرق اخری" تقسیم بندی و آورده شده است.

وی با بیان این که در زمینه ی امام زمان ارواحناله الفدا نیز کارهای شایسته ای در موسسه امام هادی علیه السلام انجام شده است، اظهار کرد: کتاب "منتخب الانوارالمضیئه" تالیف مرحوم علامه نیلی، از کتاب هایی است که در زمینه ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به رشته ی تحریر در آمده و توانسته در جشنواره کتاب سال حوزه، جشنواره رضوی، جشنواره مهدویت در مسجد مقدس جمکران، برنده جایزه و لوح تقدیر شود.

در پایان نیز آیت الله محمدی عراقی، سؤالاتی در زمینه ی فعالیت های مؤسسه امام هادی علیه السلام مطرح کرد و مسئولان مؤسسه، به آنها پاسخ دادند./1324/پ202/ف

ارسال نظرات