۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۶۳۹۷۷
تاریخ نگار خوزستانی مطرح کرد؛

از بی کفایتی قاجار و پهلوی تا ایستادگی جمهوری اسلامی

از بی کفایتی قاجار و پهلوی تا ایستادگی جمهوری اسلامی
خوزستان - علی نژاد گفت: پس از هشت سال نبرد نظامی و دو سال مذاکره سیاسی، یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمنان در نیامد حال آنکه در جنگ‌های گذشته بخشی از کشور به یغما می رفت.
عبدالکاظم علی نژاد، تاریخ نگار خوزستانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه جنگ هشت ساله نه برای لشکرگشایی بلکه برای دفاع بود، عنوان داشت: در جنگ هشت ساله از شرف و ناموس مملکت دفاع شد؛ از همین روست که بدان دفاع مقدس گفته می‌شود.

تاریخ نگار خوزستانی با اشاره به اینکه در چند قرن اخیر حاکمان نالایق فاقد شایستگی حکومت داری بر ایران حکومت کردند، اظهار داشت: آخرین کشورگشایی ایران بنا به قول بناپارت در نامه‌ای که به فتحعلی شاه قاجار نوشت، در دوران نادرشاه افشار می‌باشد که هند را فتح نمود هر چند که پس از آن در دوره کریم خان زند شهر بصره به مدت یک سال محاصره و سپس فتح شد، اما پس از فوتش، جانشینان از آنجا دست کشیدند.

معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز با بیان اینکه پس از کریم خان زند در بیشتر نبرد‌ها متحمل شکست شدیم، اضافه کرد: در دوره قاجار بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین هایمان را از دست دادیم، جنگ اول و دوم با روس‌ها که منجر به امضای معاهده گلستان و ترکمنچای شد، از دست رفتن ۱۷ شهر قفقاز، جدایی افغانستان در دوره ناصرالدین شاه را شاهد بودیم.

علی نژاد در رابطه با دیگر مناطق جدا شده از ایران ادامه داد: با یک خط تلگراف، بلوچستانی که امروزه به بلوچستان پاکستان معروف است از ایران جدا شد همچنین بحرین در سال ۱۳۵۰ در دوران پهلوی از ایران جدا گردید.

وی با اشاره به اینکه ایران در جنگ جهانی اول و دوم بدون کوچکترین مقاومت حکومتی اشغال شد، تصریح کرد: در جنگ تحمیلی در شرایط بسیار سختی بودیم؛ رژیم پهلوی به تازگی سقوط و نظام جمهوری اسلامی استقرار کاملی نداشت، ارتش شاهنشاهی منحل و سپاه تازه از جوانان انقلابی تشکیل شده بود.

تاریخ نگار خوزستانی اضافه کرد: صدام با چنین تصوراتی بود که اشغال سریع کشور و رسیدن به تهران را در سر می‌پروراند، اما جوانان، مردانه قد علم کرده و با حضور در میدان‌های نبرد به مدت ۸ سال مقاومت کردند حال آنکه تصور خیالی دشمن بر آن بود که یک هفته‌ای تهران را اشغال می‌کند.

معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اینکه همه کشور‌های بزرگ جهان مدافع صدام حسین بودند، خاطرنشان کرد: کشور‌های پول دار عربی، کمک مالی و کشور‌های فقیر عربی، نیرو فرستادند حتی کارشناسان و امکانات ماهواره‌ای از سوی غربی‌ها در اختیار صدام حسین قرار داده شد.

علی نژاد با اشاره به اینکه در سایه تحریم‌ها و نبود حداقل‌ها حتی سیم خاردار، جانانه هشت سال ایستادگی کردیم، گفت: پس از هشت سال نبرد نظامی و دو سال مذاکره سیاسی، یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمنان در نیامد حال آنکه در جنگ‌های گذشته بخشی از کشور به یغما می رفت.

وی با بیان اینکه در جنگ هشت ساله نه تنها از مرز‌ها دفاع کردیم بلکه برخی دیگر از مناطق همچون فاو، دیاره، حاج عمران و پنجوین را تصرف نمودیم، اظهارد اشت: چنین حماسه‌هایی مرهون فداکاری‌های بزرگ رزمندگان بود، رزمندگانی که بدون گذراندن دوره‌های نیروی نظامی در میدان نبرد حضور پیدا کردند./۹۴۵۴/ت310/ب1
ارسال نظرات