۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۶۴۰۱۹
آیت الله رشاد در درس خارج تشریح کرد؛

چرایی تغییر رفتار مسؤولان پس از به دست آوردن قدرت

چرایی تغییر رفتار مسؤولان پس از به دست آوردن قدرت
تهران - آیت الله رشاد گفت: مسؤولان قبل از تصدی مسؤولیت افراد و عناصری صالح، متواضع و متخلق هستند اما زمانی که به قدرت می‌رسند شخصیت، افکار و افعال آنان تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، امروز پیش از آغاز درس خارج که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در فرازی از حکمت 216 یک روانشناسی قدرت ظاهری و باطنی انجام می‌دهند که بسیار قابل‌توجه است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: حضرت در این فراز می‌فرمایند: کسی که به قدرت و نعمت دست‌یافت این انسان دست به سرکشی، طغیان گری، گردن کشی، زیاده‌روی و دست‌درازی می‌زند. قدرت موجب عجب، استکبار و خودبرتربینی می‌شود.

آیت‌الله رشاد بابیان اینکه قدرت به دو نوع ظاهری و کاذب و باطنی و صادق تقسیم می‌شود، عنوان کرد: حضرت در این فراز اشاره به قدرت ظاهری و کاذب دارند چراکه اگر انسان صاحب قدرت باطنی و صادق شود هرگز دست به طغیان، گردن کشی و عجب نمی‌زند.

وی افزود: اگر قدرت واقعی و باطنی باشد نفس آدمی قوی، سلیم، متین و متواضع می‌شود و با هر بادی نمی‌لرزد، مغرور نمی‌شود، فریب نمی‌خورد و دچار خودبرتربینی نمی‌شود؛ قدرت صادق و باطنی آدمی را به تواضع و فروتنی وا‌می‌دارد و این قدرت ظاهری و کاذب است که نهایت به عجب و طغیان منجر می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران بابیان اینکه قدرت ظاهری واقعی نیست، اظهار داشت: قدرت ظاهری و کاذب انسان را ضعیف‌النفس و سبب می‌شود آدمی از درون احساس حقارت کند لذا تا قدرت را به دست می‌آورد رفتار ناهنجار از او سر می‌زند و به گردن کشی و طغیان روی می‌آورد و به جان و مال دیگران تعرض می‌کند؛ این خاصیت قدرت ظاهری و کاذب است چون حقیقتاً قدرت نیست.

آیت‌الله رشاد با اشاره به اینکه خداوند قادر علی الا طلاق است و هرگز ستم نمی‌کند، ابراز کرد: امام علی(ع) شخصیتی مقتدر و قدرتمند در عالم بودند اما متواضع‌تر از ایشان در عالم وجود نداشت؛ امروز ما شاهد هستیم یک قدرت صوری و ظاهری به اسم آمریکا ظهور کرده گرچه در حال حاضر در قوس نزول و سقوط قرارگرفته اما این امپراتوری پوشالی و بی‌محتوا فاقد ریشه تاریخی است و تنها احساس قدرت ظاهری دارد بدون اینکه متوجه باشد این قدرت حقیقی نیست.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: آمریکا امروز با همین قدرت ظاهری و پوشالی در حال گردنکشی است و می‌خواهد به همه عالم حتی اروپایی‌ها و کفار زور بگوید این خاصیت قدرت ظاهری و کاذب است.

وی با طرح یک پرسش، گفت: گاهی پرسیده می‌شود چطور مسؤولان و متولیان امور قبل از تصدی مسؤولیت افراد و عناصری صالح، متواضع و متخلق هستند اما زمانی که به قدرت می‌رسند شخصیت، افکار و افعال آنان تغییر می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران در ادامه پاسخ داد: ما مسؤولان کمی نداشتیم در طول این 40 سال که در جایگاه قدرت و مسؤولیت قرار گرفتند و در یک فرایند پرشتاب شخصیت آنان برخلاف شخصیت قبلی‌شان بدل شد گاهی از هر حیثی کاملاً زیرورو شدند، بعید نیست برخی از آنان ابتدا همین‌گونه باشند اما بر اساس کلام امام علی(ع) کسی که به قدرت برسد منحرف می‌شود چون قدرت او ظاهری و کاذب است و این قدرت با باطن او هم‌افق نیست برای همین با دست‌یافتن به قدرت دچار عجب، گردن کشی و طغیان می‌شود.

آیت‌الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: در روزگار کنونی مقامات و مسؤولانی که در سمت‌های مختلف قرار گرفتند که حال پس از دست‌یابی به قدرت آنان 180 درجه خلاف حال قبل از رسیدن به قدرت بود؛ این افراد زمانی که به قدرت ظاهری و کاذب دست می‌یابند درحالی‌که باطن آنان مقتدر و بزرگوار نیست دست به هنجارشکنی و تقابل با انقلاب می‌زنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات