۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۶۴۲۲۵
پژوهشگر و مبلغ بین الملل تبیین کرد؛

آسیب های عزاداری امام حسین در عرصه تبلیغ بین الملل

آسیب های عزاداری امام حسین در عرصه تبلیغ بین الملل
خراسان رضوی - حجت الاسلام علیزاده گفت: غلو، خرافات، جملات غیر واقع، ساختن تمثال های نامناسب برای ائمه و قمه زنی از جمله آسیب های عزاداری امام حسین(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی علیزاده، پژوهشگر و مبلغ بین الملل شب گذشته در فضای مجازی و به صورت وبینار که به همت هیئت اندیشه ورز اسلام و ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به آسیب های عزاداری امام حسین(ع) در عرصه تبلیغ بین الملل اشاره کرد.

حجت الاسلام علیزاده ابراز کرد: عزاداری امام حسین(ع) به دو قسم قبل از شهادت و بعد از شهادت حضرت تقسیم می شود، عزاداری قبل از شهادت از طرف پیامبرانی مانند حضرت آدم است که حضرت را ندیده اند.

وی افزود: حضرت زینب(س) بعد از شهادت سیدالشهدا(ع)، اولین عزادار حضرت است و در ادامه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در شرایط سخت و تحت نظر قرار گرفتن از طریق حاکم وقت، عزاداری را انجام می دادند و امروز نیز در کشورهای مختلف با پیروی از سیره حضرت با وجود سخت گیری دولت ها عزاداری ها انجام می شود.

حجت الاسلام علیزاده بیان داشت: مرحله سوم عزاداری ابا عبدالله(ع) در زمان امام رضا(ع) است و مرحله بعدی در زمان ما است، در ایران به برکت امام و رهبری عزاداری ها به راحتی انجام می شود اما در کشورهای دیگر با وجود دولت های غیراسلامی امکان برگزاری عزاداری به راحتی وجود ندارد.

پژوهشگر و مبلغ بین الملل ابراز کرد: محبت امام حسین(ع) در دل مومنان است و کسی نمی تواند این را خاموش کند، و همان گونه که امام خمینی می فرماید:«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می دارد.» باید محرم و صفر را زنده نگه داریم.

وی عزاداری همراه با تفکر را موجب از بین بردن گناهان دانست و گفت: مکتب و طریق امام حسین(ع) ماندگار است، امروز کسانی به عنوان دوست کار دشمن را انجام می دهند، برخی به نام شیعه خادمان دشمن هستند و به اسم امام حسین(ع) و عزاداری ایشان کارهایی مانند قمه زدن را انجام می دهند که در حقیقت ذهن ها را نسبت به امام حسین(ع) مسموم و در جهت خواست دشمن حرکت می کنند.

حجت الاسلام علیزاده افزود: در کشورهای مختلف دیده می شود که به کسانی که کارهایی مانند قمه زنی و موسیقی هایی برای عزاداری سیدالشهدا(ع) انجام می دهند و دولت های غیر اسلامی مکان برای عزاداری در اختیار آن ها قرار می دهند حتی بر روی قمه های آن ها نوشته شده است که ساخت آمریکا و موساد است، از این مراسم ها خبرنگاران و رسانه ها خبر تهیه کرده و پخش می کنند، چرا این ها به چنین کسانی اجازه عزاداری می دهند؟ جز این که در جهت منافع و مطامع آن ها است، این ها آسیب در عزاداری اباعبدالله(ع) است.

پژوهشگر و مبلغ بین الملل جامع ندانستن مکتب امام حسین(ع) را از دیگر آسیب های عزاداری سیدالشهدا(ع) بیان و ابراز کرد: در برخی از کشورها شاهد بودم که مکتب امام حسین را جامع نمی دانند البته در داخل ایران هم دیده می شود در حالی که در مکتب امام حسین هر علمی را یاد می دهند، مکتب امام حسین مسائل اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و همه نیازمندی های مردم را یاد می دهد، باید مکتب امام حسین را جامع بدانیم.

وی ابراز کرد: عزاداری باید در ما تأثیر بگذارد، ما باید برای امام حسین زینت باشیم، کسی که برای سیدالشهدا(ع) عزاداری می کند باید در زندگی فردی و اجتماعی خود نیز از ایشان پیروی کند.

حجت الاسلام علیزاده آسیب های عزاداری سیدالشهدا(ع) را به دو قسم محتوایی تقسیم کرد و گفت: غلو، خرافات، و کلمات و جملات غیر واقع از آسیب های محتوایی عزاداری امام حسین(ع) است.

پژوهشگر و مبلغ بین الملل ابراز کرد: امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل همان گونه که هستند اگر معرفی شوند، مردم عاشق این ها می شوند، مشکل از ما است که نمی توانیم آن ها را درست به مردم معرفی کنیم، در تبلیغ باید محتوا را رعایت کرده و غلو نکنیم.

وی به آسیب های شکلی در عزاداری های سیدالشهدا اشاره و ابراز کرد: ساختن تمثال هایی برای ائمه، استفاده از آلات موسیقی که در شأن حضرت نیست، استفاده از لحن مشابه ترانه ها و خواننده های معروف، قمه زنی و انتخاب نام هایی مانند «ما سگ حسینیم» برای هیأت ها از جمله آسیب های شکلی عزاداری سیدالشهدا(ع) است.

حجت الاسلام علیزاده بیان داشت: ما باید سعی کنیم عزاداری ها به گونه ای نباشد که اهل بیت از ما ناراحت شوند، در خیلی از کشورهای غیر مسلمان، معارف دینی ضعف دارند ما باید خیلی مراقب باشیم تا با آسیب های شکلی و محتوایی در عزاداری ها موجب نشویم به گونه ای عزاداری انجام شود که خلاف دین و سیره اهل بیت باشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات