۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۶۶۴۳۶۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

غرور ناشی از سابقه ایمانی، دلیل عدم پذیرش ولایت در صدر اسلام بود

غرور ناشی از سابقه ایمانی، دلیل عدم پذیرش ولایت در صدر اسلام بود
استاد حوزه علمیه گفت: غرور ناشی از سابقه ایمانی در صدر اسلام باعث شد برخی زیر بار ولایت نروند؛ بعید نیست همین بیماری در حال حاضر نیز دلیل عدم پذیرش ولایت باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی شام شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه خوبی ها ائمه معصومین(ع) به تنهایی برای تحقق اهداف دین کارگر نیفتاد، گفت: مردم عصر ائمه اطهار(ع) نسبت به امر ولایت ذهنیت مناسب را نداشتند که این ذهنیت در عصر حاضر نیز به طور کامل اصلاح نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه برخی از درس های اعتقادی مثل اثبات وجود خدا در کتاب ها و منبرها درس های چند هزار سال پیش است، اظهار داشت: باید ادبیات تبلیغی و ترویجی خود را از موضوعاتی غیر مهم و بدون اولویت به سمت مسائل اساسی تغییر دهیم؛ متن هایی که به سوال دلیل مقابله با ولایت پاسخ نگویند مباحث حداقلی هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند مسئله و مشکل اصلی پیامبر اکرم(ص) با مشرکان و کفار عدم پذیرش وجود خداوند بوده است، ابراز کرد: هدف پیامبر اکرم(ص) از دعوت مردم، دعوت به اصل عبادت، اخلاق، رعایت حقوق اجتماعی، اصل وجود خدا و .... نبوده است.

این کارشناس دینی افزود: در زمازن امام صادق(ع) که بسیاری از احکام ظاهری دین رعایت می شد ایشان در خصوص طواف فرمودند در دوران جاهلیت نیز این چنین طواف می کردند؛ چون در دوران جاهلیت امام نداشتند و همان اوضاع در زمان امام صادق(ع) نیز برقرار بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در کلام حضرت زهرا(س) نجات از جاهلیت توسط پیامبر اکرم(ص) به معنای قبول ولایت امام است، ابراز کرد: خباثت برخی از افراد صدر اسلام با قرار گرفتن در معرض ولایت آشکار شد.

این کارشناس دینی با اشاره به دلایل عدم پذیرش ولایت در صدر اسلام، گفت: اگر کسی قدری معنویت و دین داشته باشد غروری در او پدید می آید که به سادگی زیر بار ولایت نمی آورد؛ بعید نیست همین بیماری در حال حاضر نیز سبب عدم پذیرش ولایت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در صدر اسلام اولویت مسأله ولایت نسبت به سائر مسائل مانند عبادت پذیرفته نمی شد، عنوان کرد: فرق اصلی جاهلیت، قبل و بعد از اسلام خلاصه آداب رفتاری نیست و پایین رسالت پیامبر اکرم(ص) به این مطلب، صحیح نیست.

وی افزود: وصیت نامه شهدا مالامال از توصیه نسبت به حمایت از ولایت فقیه است؛ سردار سلیمانی در وصیت نامه خود با کمال احترام حتی علمای حوزه به اطاعت از ولی فقیه توصیه می کند./1350/پ202/ف

ارسال نظرات