۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۶۶۲۰۵۱
پاسخ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به شبهاتی پیرامون مواسات؛

نسبت مواسات با عدالتخواهی و تفاوت آن با دیدگاه کمونیستی

نسبت مواسات با عدالتخواهی و تفاوت آن با دیدگاه کمونیستی
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ضمن رد برداشت‌هایی که از سخنان او شده است، گفت: پیگیری مسأله مواسات به معنای کنار گذاشتن عدالتخواهی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در مراسم شب نهم محرم هیأت میثاق با شهدا به برداشت‌هایی که از سخنان وی در برخی از رسانه‌ها مطرح شده بود پاسخ داد.

وی تصریح کرد: وقتی این شبهات را با مخاطبان خود در میان گذاشتم به این نتیجه رسیدم که آنها چنین برداشتی از صحبت‌های من نکرده اند و معتقد بودند که بنده با طرح مسأله مواسات نه تنها بحث عدالتخواهی را نفی نکرده ام بلکه عدالتخواهی را ارتقاء داده‌ام.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: منظور بنده این نبود که عدالتخواهی را کنار بگذاریم چراکه برقراری مواسات یعنی نگاهی فراتر از عدالت داشته باشیم. من از بعضی رسانه ها و سردبیرهای انقلابی تعجب می کنم که مواسات را به صدقه دادن تقلیل دادند و نگاه سکولار به مواسات دارند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در همه دستورات اسلام اعم از فردی و اجتماعی نگاه سیاسی و تمدنی به جنبه عبادی غلبه دارد، گفت: مواسات هم از این قاعده مستثنی نیست. مواسات همبستگی اجتماعی را زیاد می‌کند و این امر موجب قدرت‌مند شدن جامعه اسلامی می‌شود؛ تأکید اسلام بر نماز جماعت نیز بر همین اساس است.

وی ضمن رد سخنان برخی که چنین دیدگاهی را کمونیستی عنوان کرده بودند، ابراز داشت: مواسات حرکتی داوطلبانه است که مردم به یکدیگر کمک می کنند اما کمونیست‌ها با زور قانون مردم را وادار می‌کنند که بخشی از اموال خود را به نیازمندان بدهند. سال گذشته نیز که بنده در زمینه تقویت فعالیت‌های اقتصادی صحبت کردم، عده‌ای گفتند که این نگاه لیبرالیستی است در حالی که لیبرال‌ها برای کار اقتصادی دعوت عمومی نمی‌کنند؛ آنها دنبال قدرت گرفتن عده محدودی هستند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در نقد تفکرات لیبرالیستی که در بین برخی از مسؤولان ادوار مختلف حاکم بوده است، گفت: یکی از مسؤولان که امام جمعه هم بود علنا در خطبه نماز جمعه می‌گفت که اگر فضای اقتصاد رقابتی نباشد و در این میان برنده و بازنده‌ای نباشد، اقتصاد رشد نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: اگر مواسات فرهنگ شود اقتصاد جمعی شکل می گیرد؛ این الگویی است که مرحوم آیت الله شاه آبادی برای اقتصاد اسلامی ارائه کردند. یعنی همه باهم به صورت داوطلبانه و با طیب خاطر کار کنیم و باهم خرج کنیم. نظرات فقهی ایشان درباره اقتصاد اسلامی در یک مقاله گردآوری شده است؛ پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را بخوانید.

وی از جوانان مؤمن، هیأتی، طلاب و دانشگاهیان خواست که با یکدیگر مواسات برادرانه داشته باشند و تأکید کرد: اگر برای نهادینه کردن فرهنگ مواسات تلاش نکردید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که امام زمان(عج) تشریف بیاورند؛ چراکه این کار زمینه سازی برای ظهور است.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به کارشکنی برخی مسؤولان در زمینه اشتغال و تولید، گفت: اینها غالبا افرادی هستند که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کنند؛ تنها یک وزیر تحول گرا می‌تواند اینها را کنار بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: از این دولت که انتظار نداریم کاری انجام بدهد اما از مجلس و قوه قضائیه توقع داریم که زمینه تولید و اشتغال را هموار کنند. گرفتن دزدها نشان از تحرک دستگاه قضا است اما تحول وقتی صورت می‌گیرد که با افراد کارشکن نیز برخورد شود.

ارسال نظرات