۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۶۴۴۱۹
در اولین جلسه هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی؛

رییس و نائب رییس انجمن مطالعات فضای مجازی انتخاب شدند

رییس و نائب رییس انجمن مطالعات فضای مجازی انتخاب شدند
اولین جلسۀ اعضای هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی در ساختمان انجمن‌های علمی با حضور اعضای هیأت مدیره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ اولین جلسۀ انتخاباتی اعضای هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی در ساختمان انجمن‌های علمی با حضور اعضای هیأت مدیره برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام بهرامی عضو هیأت مدیره انجمن شرح مختصری از تاریخچه و مراحل شکل‌گیری انجمن بیان کرد.

حجت الاسلام بهرامی گفت: در پیگیری موضوعات مرتبط با فضای مجازی در حوزه، خلأ موضوعی به‌شدت احساس می‌شد و آن طرح مباحث علمی مرتبط با فضای مجازی در حوزۀ دین و پی‌جویی توسعه و ترویج گفتمان مرتبط با آن بود.

وی در ادامه افزود: اگرچه جسته و گریخته در گوشه و کنار، توسط محققان مختلف و مراکز پژوهشی مختلف به این موضوع پرداخته می‌شد ولی تاکنون جایگاهی منسجم برای این مباحث در حوزه به‌وجود نیامده بود. به همین خاطر مسأله ایجاد انجمن مطالعات فضای مجازی به‌عنوان جایگاهی فرا سازمانی مطرح گردید.

حجت‌الاسلام بهرامی اظهار داشت: در مراحل تصویب انجمن نیز مسؤولان مرتبط تأکید داشتند که این مجموعه با هدف پرداختن به کنش‌گری در فضای مجازی راه اندازی نشده و بلکه باید به مباحث نظری فضای مجازی بپردازد.

در ادامه، حجت‌الاسلام هاجری مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه از اعضای هیأت مدیره انجمن تشکر کرد و حضور در دبیرخانه شکل‌گیری این انجمن را به فال نیک گرفت و گفت: ان‌شاءالله تشکیل این انجمن کلمۀ طیبه‌ای است که تبدیل به شجرۀ طیبه شود و حوزه‌های علمیه، روحانیت و کشور از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به پیشینۀ شکل‌گیری انجمن‌ها اظهار داشت: انجمن یک ساختار کاملاً بومی و دارای پیشینه دارد و از مواردی است که غربی‌ها از حوزه‌های نجف و قم الگوگیری کردند.

حجت‌الاسلام هاجری در ادامه افزود: انجمن‌ها مکان آموزی یا پژوهشی نیستند، بلکه فضایی است که اساتید کنار هم بنشینند و تجاربشان را به اشتراک بگذارند و هم‌افزایی کنند؛ مثل گعده‌های علمی علمای قم و نجف. در انجمن‌ها گفت‌وگوی علمی بین اساتید است، نشست‌ها یکی از برنامه‌های اصلی و در واقع محور و قوام انجمن‌ها هستند؛ حسن انجمن حضور اساتید و متفکران از مراکز مختلف است.

وی انجمن مطالعات فضای مجازی را بیستمین انجمن حوزوی خواند و گفت: قبلاً انجمن‌ها فقط در قم بودند؛ اما الان در دوازده استان شورای تخصصی انجمن‌ها ایجاد شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

در ادامه حجت‌الاسلام هاجری به هیأت ‌مدیره پیشنهاداتی را ارائه کرد. مرور آیین‌نامه‌های مصوب انجمن، آشنایی با مطالبات حوزه از انجمن‌ها، تشکیل مستمر هیأت ‌مدیره، تلاش برای راه اندازی فصلنامه علمی پژوهشی، تدوین برنامۀ سالانه و مستند سازی فعالیت‌ها از جمله پیشنهادها بود.

وی انجمن‌ها را در اجرای برنامه، تعیین موضوع و دعوت از اساتید و اندیشمندان کاملا آزاد دانست و اعلام کرد: دبیرخانه در این حوزه به تصمیمات انجمن‌ها ورود نمی‌کند.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: در پایان هر سال انجمن‌ها براساس شاخص‌هایی مورد بازنگری قرار می‌گیرند که این شاخص‌ها با هدف کیفی‌گرایی درحال بازنگری و باز تدوین هستند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه انجمن‌ها در بدنه حوزه هیچ جایگاهی نداشته‌اند ولی با حمایت شورای عالی و مدیر محترم حوزه‌های علمیه در حال تدوین نحوۀ ارتباط و تعامل انجمن‌ها با بدنۀ حوزه هستیم که لازم است مدیران انجمن‌ها در این فرایند نقش جدی ایفا کنند.

در پایان و پس از رأی‌گیری حجت الاسلام دکتر بهرامی به‌عنوان رییس و دکتر رفیع الدین اسماعیلی به‌عنوان نائب رییس انجمن انتخاب گردیدند.

لازم به ذکر است اولین مجمع عمومی انجمن فضای مجازی که در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۳۰ و با حضور مدیر محترم حوزه‌های علمیه آیت الله اعرافی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام دکتر عاملی و اعضای هیأت موسسه از جمله حجج اسلام شهریاری، بهرامی، مظلومی، عطاران و دکتر مینایی برگزار شده است.

برای انتخاب هیأت مدیره انجمن رأی گیری شد و حجج اسلام بهرامی، امینی مقدم، قهرمانی و آقایان دکتر مینابی، اسماعیلی، فرج نژاد و همچنین سرکار خانم دکتر مهدیان به‌عنوان اعضای هیأت مدیره و حجت‌السلام زارع و حسینی به‌عنوان بازرس انتخاب شدند.

ارسال نظرات