۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۶۴۴۳۱

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان
خراسان رضوی - ثبت نام دوره تربیت مبلغ زندان، انتشار پرونده ویژه «درس خارج» و اهدای يك قطعه دستبند طلا به دفتر موقوفات حوزه علميه خراسان از جمله خبرهای کوتاه حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اولین دوره عمومی تربیت مبلغ زندان ویژه طلاب برادر مشهد از سوی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند برای ثبت نام از پنجم تا ۲۰ مهرماه ۹۹ با مراجعه به سامانه طلاب در سایت حوزه علمیه خراسان اقدام کنند.

شرکت در این دوره منوط به داشتن شرائطی چون: اشتغال سطح دو به بالا، حداکثر سن ۴۰ سال، قبولی در مصاحبه ورودی و تعهد تبلیغ در زندان است و زمان مصاحبه نیز ۲۳ تا ۳۰ مهرماه ۹۹ اعلام شده است.

همچنین، کلاس ها در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۳ تا ۱۶ از سوم آبان آغاز و تا ۳ بهمن ماه ۹۹ ادامه خواهد داشت.

نمايه سازي نشريه «تاريخ و سيره اهل بيت(ع)» در پايگاه مجلات تخصصي نور مگز

دو فصلنامه علمي تخصصي «تاريخ و سيره اهل بيت(ع)» در راستاي فعاليت هاي تحوّلي این حوزه، پس از اخذ مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دريافت شماره ISSN از سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوري اسلامي ايران و نمايه سازي در پايگاه سيويليكا؛ به همت اداره نشر و توليدات علمي معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی نور (نور مگز) نمايه سازي شد.

حجت الاسلام جواد معين اظهار داشت: دو فصلنامه « تاريخ و سيره اهل بيت(ع)» زمینه‌ای را برای تبادل اندیشه و همکاری دانش‌پژوهان، پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان و مراكز دانشگاهي و علمي كشور، فراهم می‌کند که از این رو برای ايجاد بستري مناسب و به منظور جلوگيري از پراكنده شدن نتايج مطالعات محققان و پژوهشگران ايراني، این نشریه در پایگاه (نور مگز) قرار گرفت و نمایه سازی شد.

مسئول اداره نشر و توليدات علمي معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه پایگاه مجلات تخصصی نور(نور مگز) از مجموعه پایگاه های مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی است که وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم انسانی و اسلامی را بر عهده دارد، افزود: ایجاد گسترده‌ترین و کامل‌ترین آرشیو مجلات و مقالات علوم انسانی و اسلامی در اینترنت، امکان دسترسی سریع و آسان محققان به منابع پژوهشی و ترویج و اشاعه اطلاعات علمی به علاوه سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و جلوگیری و پرهیز از تحقیقات موازی از اهداف ایجاد پایگاه مجلات تخصصی نور می‌باشد که این اداره با بهره مندی از فرصت به وجودآمده، فصلنامه های علمی تخصصی معاونت پژوهش را در آن قرار می دهد.

حجت الاسلام معين در پایان گفت: نشريه « تاريخ و سيره اهل بيت(ع)» در پايگاه نور مگز به آدرس http://noo.rs/X2NOl نمايه شده و اطلاعات مقالات در اين پايگاه پس از ثبت نام، قابل مشاهده و بهره برداي است.

پرونده ویژه «درس خارج» منتشر شد

شناخت موضوع، شرط موفقیت در هرگونه فعالیت درباره آن است. موفقیت در درس خارج، پیش از آن که محتاج روش‌ها و ابزارهای مناسب باشد، در گرو تصور کاملی است که از آن می‌شود. شبکه اجتهاد به ‌مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه بر آن شده که موضوع «درس خارج» را با نگاهی تاریخی-تحلیلی، آسیب‌شناسانه و روشی مورد بازکاوی قرار دهیم و نظر اساتید و صاحب‌نظران را در این باره جویا شویم.

این پرونده شامل آثار و گفتگوهایی از اساتید: احمد مبلغی، سید منذر حکیم، حسن معلمی، سید محمدجواد علوی بروجردی، علیرضا اعرافی، سید میرتقی حسینی گرگانی، عبدالحمید واسطی، سید حسن تبادکانی، حمید درایتی، امیر غنوی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، مهدی هادوی تهرانی، محمدعلی رضایی اصفهانی، محمدرضا نائینی، رضا حبیبی، محسن مهاجرنیا، حسن نظری شاهرودی، محمدحسین ملک‌زاده، سید رضا شیرازی، سعید هلالیان، سید کمیل باقرزاده، سیدعلی حسینی، مهدی مظهر و حسن انصاری.

همچنین در بخش دیگر به معرفی سه کتاب «درس خارج و گام‌های اجتهاد»، «چگونگی تدریس دروس خارج سبک‌ها، روش‌ها و الگوها» و «دانش تقریر نویسی» پرداخته شده و نیز «سامانه تقریرات دروس خارج» و سامانه آموزشی «درس گفتار» برای طلاب معرفی شده است.

وقف منزلی در کاشمر برای حوزه علمیه خراسان

مسئول حوزه مدیریت و دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان، از وقف يك باب منزل مسكوني برای این حوزه، با نیت اسکان و بهره وری طلاب مدارس علمیه در کاشمر، خبرداد.

حجت الاسلام سید ابوالفضل كاظمي اعلام کرد: 6 دانگ عرصه و اعيان يك باب منزل مسكوني به مساحت 233 متر مربع در کاشمر توسط واقف خير انديش حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک بین، وقف این حوزه شد.

مسئول حوزه مدیریت و دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان به نیت اين موقوفه اشاره كرد و افزود: اين موقوفه در شهرستان کاشمر و با نیت اسکان و بهره وری طلاب مدارس علمیه کاشمر، وقف شده است.

وی ابراز کرد: پس از تاسیس دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در اواخر سال 95 بیش از 130 وقف و صلح جدید برای حوزه علمیه خراسان ثبت شده است.

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اهمیت وقف در راستای تربیت سربازان امام زمان(عج)، درباره عرصه های وقف برای حوزه علمیه خراسان که خیرین و واقفین می توانند با مشارکت در هرکدام نقش خود را در ترویج و تبلیغ فرهنگ اهل البیت علیهم السلام ایفا نمایند، اظهار کرد: احداث مدارس علمیه و مراکز آموزشی و پژوهشی، تاسیس و تجهیز کتابخانه های عمومی و تخصصی مدارس علمیه، حمایت از طرح ها و برنامه های فرهنگی و تبلیغی، فناوری اطلاعات و ضرورت ارتقاء مهارت های طلاب، ايجاد مجتمع های فرهنگی و تبلیغی و اسکان و درمان طلاب و اساتید از جمله زمینه های مشارکت در وقف برای این حوزه است.

مسئول حوزه مدیریت و دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان، در پایان گفت: نیکوکاران و متدیّنین محترم جهت مشارکت در این امر خداپسندانه می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب 5450059945 و یا شماره کارت 5939-0485-8370-5859 به نام دفتر موقوفات حوزه علمیه خراسان، واریز کرده و عمل خیر ماندگار را به نام خود، به ثبت رسانند.

گفتنی است، شماره های 09158077880 و 05132008221 و کانال این دفتر در ایتا به آدرس https://eitaa.com/howzehmoghofat جهت پاسخگویی به سوالات و اطلاع رسانی فعالیت های دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.

اهدا يك قطعه دستبند طلا به دفترموقوفات حوزه علميه خراسان

حجت الاسلام محمدخاني، مسئول اداره موقوفات دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علميه خراسان گفت: بانوي نيكوكار مشهدي يك قطعه دستبند طلا را به نيت كمك به ساخت و ساز در يكي از مدارس علميه به دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف این حوزه، اهداء کرد.

وی با بيان اينكه اين قطعه دستنبد طلا از ارزش ريالي مطلوبي برخوردار است افزود: پروژه هاي متعددي در راستاي اهداف آموزشي، فرهنگي و پژوهشي حوزه علميه خراسان در دست اقدام و ساخت است كه خيرين و واقفين محترم مي توانند با اهداء و كمك بخشي از اموال خويش در اين عرصه ها باقيات و صالحاتي را براي خود رقم بزنند.

مسئول اداره موقوفات دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علميه خراسان، به اجراي امينانه نيات واقفين و خيرين نيز اشاره كرد و افزود: نيت هر واقف و نيكوكار محترم به طور كامل و دقيق اجرا مي شود چرا كه اين موضوع كاملا شرعي است و ما خود را در مقابل آن مسئول مي دانيم.

وی، گفت: خيرين و واقفين با كمك به پروژه هاي عمراني در دست اقدام حوزه علميه خراسان كه در حقيقت كمك به ترويج و تبليغ مكتب اهل بيت(ع) مي باشد، فيض ماندگاري را براي خود ثبت می کنند.

حجت الاسلام خاني در پایان ابرازکرد: نيكوكاران و متديّنين محترم جهت مشاركت در اين امر خداپسندانه مي توانند كمك هاي نقدي خود را به شماره حساب 5450059945 و يا شماره كارت 5939-0485-8370-5859 به نام دفتر موقوفات حوزه علميه خراسان، واريز نمايند.

گفتني است، شماره هاي 09158077880 و 05132008221 نيز، جهت پاسخگويي به سوالات و كسب اطلاعات بيشتر در اختيار مخاطبان قرارگرفته است./864/ت310/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات