۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۶۴۴۸۷
آیت الله رشاد:

طلاب از سیره علمای دین در معاشرت با مردم درس بگیرند

طلاب از سیره علمای دین در معاشرت با مردم درس بگیرند
تهران - تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه تعامل و معاشرت با مردم سیره علما و بزرگان دین بوده است، گفت: طلاب و روحانیون جوان اهل معاشرت با مردم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، امروز صبح در جلسه درس خارج مدرسه علمیه امام رضا(ع) با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(ع) گفت: حضرت می‌فرمایند: از عود سبز و زنده که نرم است شاخ و برگ‌های بسیاری رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضرت در اینجا انسان را به درخت تشبیه می‌کند، ادامه داد: هرگز از درخت خشک و سخت شاخه‌ای رشد نمی‌کند و تنها خواهد ماند؛ انسان تندخو، عبوس و بداخلاق نیز چنین است.

آیت‌الله رشاد با اشاره به اینکه زبان تند و تلخ عامل تنها ماندن انسان در جامعه می‌شود، بیان داشت: مردم از کسی که اهل زخم‌زبان زدن و سرزنش کردن است فاصله می‌گیرند و به او نزدیک نمی‌شوند و گریزان هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه مردم‌ دوست‌دار مصاحبت و هم‌نشینی با افراد خوش‌اخلاق و خوش‌رو هستند، گفت: انسان خوش‌اخلاق همانند درختی سبز و نرم می‌ماند که شاخ و برگ فراوان دارد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: بعضاً افرادی در جامعه دیده می‌شوند که کسی دوست ندارد با آنان ارتباط برقرار کند و هم‌کلام شود زیرا تا انسان به این افراد نزدیک می‌شود آسیب می‌بیند اما بعضی دیگر به دلیل نرم‌خویی و خوش‌اخلاقی موردعلاقه مردم هستند و آحاد مردم‌دوست دارند به او نزدیک شده و گفتگو کنند.

وی تعامل و معاشرت با مردم را از جمله سیره علما و بزرگان دین دانست و اظهار داشت: طلاب جوان اهل معاشرت و گفتگوی با مردم باشند، نرم‌خویی، نرم‌گویی و نرم‌رویی نسبت به مردم برکاتی دارد، از اعاظم نقل‌شده علما همواره سعی می‌کردند مسیر منزل تا مدرسه و مسجد تا منزل را پیاده طی کنند تا بتوانند با مردم صحبت کرده و از احوال آنان باخبر شوند.

آیت‌الله رشاد بابیان خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی، خاطرنشان کرد: بیان‌شده مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی از آخر خیابان جمهوری تا خیابان امیرکبیر پیاده می‌رفتند تا با مردم گفتگو داشته باشند و در طول این مسیر کسی نبود که بدون جواب باقی بماند حتی بسیاری از کسبه به استقبال ایشان می‌آمدند تا با آن مرحوم خوش و بش کنند؛ بیانات امیرمومنان علی(ع) در این فراز بیش از آنکه متوجه مردم باشد متوجه طلاب و روحانیون است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات