۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۶۶۴۵۷۲
رونمایی از تاریخ شفاهی به روایت سردار صفوی؛

حفظ ثروت ملی دفاع‌مقدس با خاطرات فرماندهان

حفظ ثروت ملی دفاع‌مقدس با خاطرات فرماندهان
سردار علی‌محمد نائینی گفت: گفت‌وگو با فرماندهان اصلی دفاع‌مقدس از ابتدا از اولویت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس بوده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با بیان اینکه نگاه‌مان به تاریخ شفاهی فرماندهان، نگاه به حفظ یک ثروت ملی است، گفت: گفت‌وگو با فرماندهان اصلی دفاع‌مقدس از ابتدا از اولویت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس بوده است.

سردار علی‌محمد نائینی در مراسم واکاوی عملیات ثامن‌الائمه و رونمایی از دومین جلد از تاریخ شفاهی سردار رحیم صفوی با تأکید بر این نکته که صدام در جنگ با ایران به اهداف حداقلی خود نیز نرسید، تصریح کرد: ارتش بعث عراق یک هدف حداکثری داشت که اشغال کامل خوزستان بود و یک هدف حداقلی داشت از جمله اشغال آبادان و خرمشهر و تسلط بر اروند که با مقاومتی که در آبادان شکل گرفت حتی به هدف حداقلی خودش نرسید. قطعا تصرف آبادان در اندیشه‌ تهاجمی ارتش عراق بیشتر از تصرف خرمشهر معنا داشت.

وی به آثاری که تاکنون توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس منتشر شده، اشاره کرد و گفت: اگر هشتم آبان سال 59 را روز شکست دشمن در تصرف آبادان بدانیم، 39 روز شاهد مقاومت همه‌جانبه‌ رزمندگان و مردم بویژه مردم آبادان در مقابله با تصرف بودیم. بخش‌هایی از این مقاومت مردمی را در کتاب شماره 5 که مرکز اسناد منتشر کرده است می‌توان مطالعه کرد.

سردار نائینی با بیان اینکه یکی از روزشمارهای دفاع‌مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به عملیات ثامن‌الائمه اختصاص دارد، افزود: روزشمار شماره 15 ویژه عملیات ثامن‌الائمه‌(ع) و شکست آبادان است که سال 96 منتشر شده است.

وی اظهار کرد: کتاب «نبردهای شرق کارون به روایت فرماندهان» که با تلاش آقایان سیدعلی ممدوحی و پیرهادی تألیف‌شده است، یکی دیگر از آثار مرکز درباره عملیات ثامن‌الائمه(ع) است. کتاب «عملیات ثامن‌الائم (ع) مبدأ تحول در استراتژی نظامی ایران» هم توسط سردار سرلشکر صفوی و مرحوم اردستانی در این مرکز به نگارش درآمده است. در بخشی از کتاب «اطلس آبادان» که در مرکز اسناد و تحقیقات تألیف ‌شده است به حماسه عملیات ثامن‌الائمه(ع) پرداخته ‌شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس از انتشار مهم‌ترین اثر در رابطه با عملیات ثامن‌الائمه خبر داد و گفت: مهم‌ترین اثری که در حال تألیف است، کتاب جامع «کارنامه عملیات ثامن‌الائمه(ع)» است. این کتاب مبتنی بر اسنادی است که مرکز در اختیار دارد و با گفت‌وگو و تعامل با فرماندهان در دست تألیف و انتشار است که ان‌شاءالله تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد.

سردار نائینی با اشاره به اسناد منحصربه‌فرد دفاع‌مقدس به‌ عنوان ثروت ملی که در اختیار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس است، گفت: بیش از 80 درصد نوارهای ضبط‌شده در جنگ در خصوص فرماندهان بود که مربوط به جلسات طرح‌ریزی است و 20 درصد مربوط به هدایت نبردهاست. مباحث مربوط به طرح عملیات، سازمان‌دهی، آمادگی مربوط به عملیات و مباحث طرح مانور، مباحث تاکتیکی، بسیار غنی و با جزئیات در جلسات بحث می‌شود.

اگر ما 70 شبانه‌روز نبرد والفجر 8 را داریم، 8-7 ماه این عملیات جلسات طرح‌ریزی دارد و اینها نشان‌دهنده وجود همان عامل تعیین‌کننده در مدیریت و رهبری جنگ یعنی عقلانیت و تدبیر است و این بخش از مدیریت جنگ، بخش قابل‌توجهی از تاریخ شفاهی فرماندهان عالی جنگ و برادر عزیزمان سردار صفوی است.

وی با بیان اینکه نگاه‌مان به تاریخ شفاهی فرماندهان، نگاه به حفظ یک ثروت ملی است، گفت: تاریخ با روایت‌هایش می‌ماند. حافظه‌ تاریخی بخش مهمی از هویت ملی است؛ افتخار به گذشته امید به آینده را تولید می‌کند. در شرایط فعلی ما با ۲ پدیده‌ تحریف واقعیت‌های تاریخی، آدرس غلط دادن‌ها و گاه روایت‌های مخدوش از تاریخ مجاهدت‌های ملت ایران مواجه هستیم.

پدیده‌ دیگر فناوری‌های جدید ارتباطی و فضای مجازی و اهمیت یافتن افکار عمومی از طریق ابزارهای جدید است که در این فضا، ما امروز با یک جنگ پیچیده، جنگ ترکیبی تمام‌عیار یعنی جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها مواجه هستیم.

سردار نائینی با اشاره به رونمایی دومین جلد از کتاب تاریخ شفاهی سردار صفوی گفت: خدای متعال به ما توفیق داده است که شاهد رونمایی جلد دوم تاریخ شفاهی سردار صفوی باشیم. نخستین جلد از کتاب تاریخ شفاهی سردار صفوی با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» در 12 آبان سال 97 رونمایی شده است و امروز همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه(ع) رونمایی جلد دوم را با عنوان «از شرق بصره تا مهران» خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی فرماندهان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخ‌نگاری است، درباره اهمیت تاریخ شفاهی سردار صفوی اظهار کرد: در تاریخ شفاهی، روایت‌های شفاهی فرماندهان ضبط و ثبت می‌شود؛ آن چیزی که در مطالعات اسنادی و متنی به ‌این ‌ترتیب با جزئیات و با دقت ممکن است ما در اختیار نداشته باشیم.

گفت‌وگو با سردار صفوی به ‌عنوان یکی از فرماندهان اصلی دفاع‌مقدس از ابتدا از اولویت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس بوده است، این گفت‌وگو هم به دلیل اهمیتی که داشته است، توسط رئیس فقید مرکز مرحوم دکتر اردستانی و بعد توسط اینجانب یعنی بالاترین سطح در مرکز صورت گرفته است.

سردار نائینی افزود: گفت‌وگوهای این اثر با مباحث عبور از مرز، تنبیه متجاوز، چرایی ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر و عملیات رمضان آغاز می‌شود و بعد به تحلیل شرایط پس از عملیات رمضان، اتخاذ استراتژی عملیات‌های محدود و متوسط در غرب، تحلیل طرح مانور و پیامدهای عملیات‌های محرم و مسلم بن‌عقیل(ع) می‌پردازد.

گسترش سازمان رزم سپاه، اجرای عملیات والفجر مقدماتی، والفجر 1 تا 4، موضوع تعیین فرماندهی جنگ و طراحی و اجرای عملیات خیبر و بدر و والفجر 8 از مباحث مهم گفت‌وگو با سردار صفوی است که عملیات‌های مهمی مثل خیبر و بدر و والفجر 8، زمینه‌ها، چگونگی طراحی، طرح مانور، مراحل عملیات، نتایج، پیامدها و دستاوردهای هر یک از عملیات‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد./د102/ق

ارسال نظرات