۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۶۴۶۶۲
عضو اتاق تبلیغ خراسان مطرح کرد؛

عقل و تفکر؛ مبنای تربیت دینی

عقل و تفکر؛ مبنای تربیت دینی
خراسان رضوی - حجت الاسلام مشیری با بیان این که مبنای کار تربیتی بر مبنای تعقل و تفکر است، گفت: عقل انسان را رشد داده و به ملکوت می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام هادی مشیری، عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان امروز در حسینیه طفلان مسلم، به مبانی تربیت دینی اشاره و ابراز کرد: همه فضیلت انسان نسبت به حیوانات در داشتن قدرت عقل و تفکر است.

وی با اشاره به آیه 190 و 191 سوره آل عمران، افزود: عقل انسان را رشد داده و به ملکوت می رساند، نتیجه تفکر گفتن «ربنا» است که این ربنا به معنی این است که خدایا من را خلق کرده و رشد می دهی، مشکل ما این است که خدا را مدیر خود نمی دانیم.

حجت الاسلام مشیری بیان داشت: اگر خدا را «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» می دانستیم، آیا چنین رفتار داشتیم؟ امام سجاد معاد را باور کرده است و در نماز حالتی دارد که خدا را حاضر می بیند، حال آیا ما در نماز خواندن چنین هستیم؟

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از بدترین خصلت های بشر نامردی است، امام معصوم فرمود: هر گناهی شیعه ما می کند به جز دروغ و خیانت.»، با خدا نامردی نکنید، با خدا رفیق باشید، نمی خواهد بنده باشید، بندگی سطح شعور بالا می خواهد، هرچه شعور بیشتر باشد در برابر خدا متواضع تر است، قرآن در این مورد می فرماید:«إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».

وی بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید:«اگر خوبی به شما رسید کار خدا است و اگر بدی به شما رسید کار خود شما است.» اما بر خلاف این آیه از قرآن ما گرفتاری ها را به پای خواست خدا می گذاریم و خوبی ها را با توانایی و شانس خود نسبت می دهیم.

حجت الاسلام مشیری ابراز داشت: مبنای کار تربیتی را بر تعقل و تفکر بگذارید، اگر کسی اهل تفکر و تعقل باشد هرجا از جمله ناسا و آمریکا برود باز بر سر مبانی دینی خود می ایستد و شهید چمران می شود اما اگر عقل وی رشد پیدا نکند حتی در محل ها و دانشگاه های کشورهای دینی از کفر ابلیس بدتر می شود./864/پ210/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات