۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۶۶۴۷۰۷
سخنران حرم مطهر رضوی مطرح کرد؛

شهادت فی سبیل الله؛ بالاترین درجه عاقبت بخیری

شهادت فی سبیل الله؛ بالاترین درجه عاقبت بخیری
خراسان رضوی - حجت الاسلام حیدری کاشانی بالاترین درجه عاقبت بخیری را شهادت فی سبیل الله دانست و گفت: مهاجر الی الله کسی است که از غیر خدا دل بریده و به خدا دل می بندد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حیدری کاشانی، شب گذشته در حرم مطهر رضوی به بهشت و درجات آن با توجه به آیات و ررایات اشاره و اظهار کرد: یک سوم آیات قرآن به بهشت و مقامات و درجات بهشتی اشاره دارد و چه قدر جای بهشت در روی منبرها، حوزه و رسانه خالی است و ما هنوز بهشت شناسی قرآنی را طی نکرده ایم و جسته و گریخته به آن پرداخته ایم.

وی با بیان این که خداوند در قرآن از زبان حضرت عیسی می فرماید:«همانا من مهاجر به سمت پروردگاری هستم که عزیز است.»، گفت: خداوند در قرآن 60 مرتبه خود را عزیز بیان می کند، عزیز یعنی شخصی که در نهایت قوت است و این قوت او موجب می شود که شکست نا پذیر باشد؛ بر طبق این آیه از قرآن اگر تو مهاجر الی الله شوی، خداوند براساس حکمت، عزت و قوت خود دنیا و آخرت تو را کارگردانی می کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: مسافر از ابتدا قصد بازگشت دارد و دل او به سمت مبدأ است اما مهاجر از شهر مبدا دل کنده و دلبستگی او به مقصد است حال براساس این آیه از قرآن انسان باید مهاجر الی الله شود و از دنیا و مافیهای دنیا که مبدا حرکت او است، دل کنده و به خدا و جنت رضوان به عنوان دارالسلام و دار القرار دل ببندد.

کارشناس مذهبی با تأکید به لزوم شناخت درجات بهشت برای مهاجر الی الله شدن، ابراز کرد: خداوند در سوره فجر می فرماید: «کسانی که به نفس مطمئنه می رسند در شمار عباد اکرام شده من و به بهشت خود من وارد می شوند که بالاترین مراتب بهشت است.»، 80 آیه در قرآن تأکید شده است که ای انسان تو برای جاودانگی و خلود برای بهشت هستی.

وی بیان داشت: انسان تا بهشت را نشناسد نمی تواند از این دنیای فانی دل کنده و به مقصد دل ببندد، روایات اهل بیت سرشار از بهشت شناسی است و در قرآن و عترت تأکید شده است که تمام بندگی ما برای سرعت گرفتن برای بهشت باید برنامه ریزی شود و در روایات می فرماید:«شتاب بگیرید برای مغفرت و آمورزش پروردگار و بهشتی که جلوه مغفرت و آمرزش است.»

حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: در بهشت جاودانگی و ابدیت است یعنی تا وقتی خدا خدایی می کند کسی که وارد بهشت می شود در نهایت درجه قدرت، قوت، عافیت و سلامت است و در نهایت آن چه مافوق فهم انسان تصور می شود، برای هر بهشتی یک بهشت طراحی شده است که پهنای هر کدام از این بهشت مانند پهنای آسمان ها و زمین است.

سخنران حرم رضوی به راهکار رسیدن به جنت الهی اشاره و ابراز کرد: حضرت عیسی به حواریون می فرماید:«شما باید فرزندان آخرت باشید نه فرزندان دنیا»، این فرمایش ایشان می تواند راهکار سیر و سلوکی ما باشد که اهل بیت به آن تأکید داشته اند و این نگرش را قرآن و عترت با تمام قوت برای انسان تبیین می کند.

وی بیان داشت: امام علی(ع) می فرماید:«در عمل صالح بکوشید تا از همسایگان خدا در بهشت الهی شوید که رفیقان شما در همسایگان خدا رسولان خدا هستند و ملائک مقرب الهی شما را خدمت می کنند.»، خداوند از روح خود در ما دمیده است و این روح نیستی و نابودی ندارد، انسان با عمل صالح به بلندای خدا عمر می کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: اهل بیت می فرمایند: «جز به بهشت خدا خود را نفروشید.» یعنی عشق بهشت را داشته باشید، در زندگی و تربیت دینی ما باید این عشق دمیده شود و اگر عشق به بهشت خدا نباشد، انسان دچار غفلت می شود و نمی فهمد برای چه آفریده است.

سخنران حرم رضوی ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرماید:«یک وجب از بهشت از تمام دنیا و تمام آن چه در دنیا است، بهتر و پربرکت تر است.» یک وجب از بهشت یکی از مومنان قابل مقایسه با لذت و قدرت دنیا نیست ما به چنین بهشت شناسی نیاز داریم تا بتوانیم از دنیا دل بکنیم.

وی به ویژگی های بهشت با توجه به روایات اشاره و ابراز کرد: رنج های پیری، فرسودگی، بیماری، گرما و سرما، خستگی، خواب و خواب آلودگی، رفع حاجت، نیازمندی به خوردن و آشامیدن، ترس و هراس، رنج مرگ، رنج تکلیف در بهشت نیست و خوردن و آشامیدن از روی لذت و بدون نیاز است و این لذت قابل مقایسه با لذت های دنیایی نیست، نهایت درجه لذت، بهجت عافیت و سلامت و آن چه انسان اراده کند در بهشت آماده است که به تعبیر الهی نه گوش شنیده و نه چشم دیده است.

وی با بیان این که بالاترین درجه عاقبت بخیری شهادت فی سبیل الله است، اظهار کرد: مهاجر الی الله کسی است که از غیر خدا دل بریده و به خدا دل می بندد، دنیا دارالفرار و بهشت دارالقرار الهی است، کسی که شب و روز آرزوی شهادت و مجاهدت فی سبیل الله را دارد از دنیا و مافیهای دنیا و غیر خدا دل کنده و با سریع ترین سرعت به سمت بهشت خدا حرکت می کند و شهدا چنین هستند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: شهیدانی مانند حاج قاسم سلیمانی درجات بهشتی را شناخته و آرزوی شهادت دارد، اصحاب الهمدی نیز کسانی هستند که تمنای اصلی آن ها شهادت فی سبیل الله است./864/پ210/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات