۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۶۴۹۳۰
مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با رسا پاسخ داد؛

هدفمندسازی شهریه یا هدفمندی خدمات حمایتی؟

هدفمندسازی شهریه یا هدفمندی خدمات حمایتی؟
حجت الاسلام والمسلمین ربانی توضیحاتی پیرامون ماهیت طرح هدفمندسازی معیشت و مراحل اجرایی آن ارائه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به طرح هدفمندی خدمات و شهریه گفت: این طرح مربوط به دفتر رهبر معظم انقلاب است و ایشان معتقد هستند اصل شهریه باید مانند گذشته با در نظر گرفتن شاخص سطح علمی طلاب و همچنین تأهل و تجرد، به همه طلاب پرداخت شود؛ همان‌طور که شهریه ایشان از ماه صفر برای همه افزایش داشته و به همین منوال نیز پرداخت خواهد شد.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه ادامه داد: البته رهبر معظم انقلاب نسبت به حمایت بیشتر از طلاب ممتاز، اساتید، مبلغان یا محققان نظر مساعد دارند که این عنایت غیر از شهریه است.

وی تصریح کرد: آنچه که هم اکنون با نگاه حمایت هدفمند محل بحث است، عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به فعالان در عرصه های مربوط به حوزه علمیه است و ارتباطی به شهریه نخواهد داشت اما برخی با توجه به عنوان طرح که هدفمندی شهریه بود، دچار اشتباه شدند. تا جایی که بنده اطلاع دارم نظر رهبر معظم انقلاب این است که پرداخت شهریه به همان روال سابقش ادامه داشته باشد، گرچه در مقابل، طلابی که خدمات و تلاش بیشتری در عرصه های چهارگانه دارند از حمایت بیشتری بهره مند خواهند شد.

حجت الاسلام والمسملین ربانی در ادامه به طرح هدفمندی مرکز خدمات اشاره کرد و گفت: بحمدالله مرکز خدمات در بحث هدفمندی حمایت‌ها پیشگام بوده و مراحل مقدماتی این طرح نیز از سال 91 آغاز و هر ساله نیز گام هایی برداشته شده است که امیدواریم مراحل تکمیلی آن را در سال جاری با همکاری مراکز مختلف آموزشی و تبلیغی حوزه پیش ببریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، مطابق توافق انجام شده با مراکز آموزشی حوزه، برای تحصیل، یک دوره حداکثر 18 ساله در نظر گرفته و طلبه باید نهایتا در پایان این مدت مبلّغ، محقق یا مدرس باشد و صرف تحصیل پس از این مدت قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر چهار محور، تحصیل، تبلیغ، تحقیق و تدریس به عنوان شؤون یک طلبه و روحانی در نظر گرفته شده، ولی پس از حداکثر 18 سال باید روشن باشد که طلبه ما غیر از تحصیل چه نقش دیگری را ایفا می نماید.

وی در ادامه اشاره کرد: البته دغدغه اصلی در طرح هدفمندی خدمات، حمایت ویژه از افرادی است که در هر یک از شؤون چهارگانه فوق الذکر، دارای اثرگذاری فوق العاده و قابل توجه هستند و هم‌اکنون با کمک مراکز حوزوی مختلف، سازوکارهای شناسایی این افراد در حال توافق و نهایی سازی است که پس از به نتیجه رسیدن این موضوعات، مراکز آموزشی، تبلیغی و پژوهشی حوزه، نسبت به شناسایی و معرفی این افراد به مرکز خدمات جهت بهره مندی بیشتر از چتر حمایتی مرکز اقدام خواهند کرد؛ البته تا همین الان نیز ممتازین، استعدادهای برتر تحصیلی، پژوهشی، و تبلیغی معرفی شده از سوی مرکز امور نخبگان حوزه، و اساتید سطوح عالی و خارج، از حمایت‌های ویژه مرکز بهره‌مند شدند.

همچنین بحث شناسایی و حمایت از طلاب در مضیقه شدید، که در حال ایفای نقش حوزوی خود نیز می‌باشند، یکی دیگر از محورهای اصلی طرح هدفمندی خدمات است که بخش‌هایی از آن تا کنون آماده و عملیاتی شده و بخش‌های تکمیلی دیگری نیز در دست اقدام هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که طلبه در صورت جا نگرفتن در محورهای بیان شده چه خدماتی دریافت خواهد کرد، گفت: خدمات ارائه شده به طلاب دارای طبقه‌بندی است، به عنوان مثال برخی خدمات، پایه محسوب می‌شوند و برای تمام طلاب ادامه خواهد داشت، مانند بیمه‌های درمانی، اما برخی خدمات، پایه محسوب نمی‌شوند و شامل طلابی می‌شود که در چهار محور بیان شده جای می گیرند، همانند برخی از خدمات مسکن.

گفتنی است، طرح هدفمندی خدمات و شهریه پس از کار کارشناسی از سوی مجمع نمایندگان طلاب و کارشناسان مرکز مدیریت به دفتر شهریه رهبر معظم انقلاب ارسال شده است و منتظر اعلام تصمیم نهایی از سوی ایشان هستیم./1324/ت300/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عابد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
من طلبہ ھستم این شھریہ ھدفمند واریز نہ شد مشکل چی
1
0
عابد حسین
United States of America
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
شھریہ ھدفمند واریز نہ شد ھنوز
0
1