۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۶۵۱۳۰
رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران:

حفظ آبروی متهم قبل از اثبات جرم عین عدالت است

حفظ آبروی متهم قبل از اثبات جرم عین عدالت است
تهران - آیت الله رشاد با بیان اینکه حفظ آبروی متهم قبل از اثبات جرم عین عدالت است، گفت: با ظن و گمان نمی توان کسی را محکوم و او را در جامعه بی آبرو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با استناد به کلام امیرحکمت و عدالت، گفت: کیفیت مواجهه قاضی با جرم مجرم باید ناظر بر حال، وضع و شخصیت متهم باشد و این به معنای چشم پوشی از جرم نیست.

وی افزود: اوضاع و اوصاف متهمی که به محکمه ارجاع می شود در کیفیت فرایند دادرسی تاثیر دارد زیرا ممکن است متهم ارجاع داده شده به فساد و جرم شهره باشد یا به جهات دیگری قرائن و علائم آفاقی بر مجرمیت او فراوان فراهم باشد.

آیت الله رشاد ادامه داد: اما گاهی نیز ممکن است متهم ارجاع داده شده فردی صالح و بدون پیشینه کیفری باشد و به لحاظ علائم و قرائن امکان اینکه این شخص مجرم نباشد وجود دارد به گونه ای که ممکن است این اتهام نابجا به او نسبت داده شده باشد؛ بنابراین نباید با این دو متهم به صورت یکسان برخورد شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: البته این سخن به آن معنا نیست که متهم مجرم مورد اهانت و بی مهری قرار گیرد و عدالت درباره او اجرا نشود بلکه مراد از این سخن آن است که شخصیت آن متهمی که به صالح و سالم بودن شهره است و همه عمر او حکایت از صداقت و درستی دارد و امروز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شده مخدوش نشود و دقت بیشتری درخصوص این اتهام صورت بپذیرد تا مبادا به اسناد و مدارک نامعتبر توجه شود و شخصیت چنین کسی مورد تخریب قرار گیرد زمانی که احتمال قوی می رود او تبرئه شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: اگر شخصیت این فرد تخریب شود و در نهایت دادگاه حکم تبرئه او را صادر کند دیگر نمی توان شخصیت این شخص را بازسازی کرد و این خلاف عدالت است برای همین اگر در فرایند قضا و دادرسی این بی دقتی تحقق پیدا کند این عدالت نبوده و نباید در فرایند دادرسی و قضا فرد صالح به گمان ها و شک ها اعتنا شود و براساس ظن و گمان او را محکوم کرد.

وی بیان داشت: گاهی فرد متهم بدون اینکه جرم او ثابت شده باشد خبرش در جامعه منتشر می شود و این اتفاقات در سالهای اخیر نیز رخ داده که بعد از مخدوش شدن چهره متهم شخص تبرئه شده اما دیگر به هیچ وجه نمی توان آبروی رفته را به آن فرد بازگرداند و احیانا شخصیت خرد شده او را بازسازی کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات