۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۶۵۲۸۵
دانشیار دانشگاه معارف اسلامی مطرح کرد؛

فاصله میان توقع و واقعیت در بورس

فاصله میان توقع و واقعیت در بورس
دکتر فلاح با اشاره به فاصله میان توقعات و واقعیات در بورس، گفت: وقتی بین توقع و واقعیت فاصله ایجاد می شود، به تدریج نگرانی، استرس و خشم در رفتارهای اخلاقی بروز می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر محمدجواد فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی در نشست «ورود طلاب به بورس آسیب‌ها؛ چالش‌ها و فرصت ها» که در سالن جلسات علامه طباطبایی(ره) مرکز خدمات حوزه علمیه برگزار شد، گفت: مسائل اخلاقی مربوط به بورس بسیار گسترده است و آنچه تاکنون به آن توجه شده تنها مربوط به حقوق سهامداران است.

فلاح عنوان کرد: مسائل اخلاقی مربوط به سازمان بورس، ناظران، کارگزاری ها، شرکت های فعال و سهامداران باید به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی بررسی دقیق مسائل اخلاقی بازار بورس را نیازمند حل مسائل فقهی دانست و اظهار داشت: تا زمانی که مسائل فقهی به طور کامل حل نشود، نمی توان مسائل اخلاقی را مورد بررسی قرار داد؛ اگر سازوکار اخلاقی بورس مشخص شود، در این صورت می توان در خصوص ورود یا عدم ورود طلاب به بازار سرمایه بحث کرد.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی ابراز کرد: انجام معامله با آزادی کامل، برخی رانت های اطلاعاتی خاص، و اطلاعاتی که کارگزاری ها در اختیار شرکت ها و افراد می گذارند، از مسائلی است که باید از نظر اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد.

فلاح ادامه داد: اصل ورود طلاب به بورس، معامله گری، انگیزه های اخلاقی ورود به بورس، اصل پیش بینی پذیری و مدیریت بحران پس از ضررهای احتمالی از مسائل دیگری است که باید به آن ها توجه داشت.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی گفت: یکی از مسائل دیگر مطلوب بودن یا نبودن ورود طلاب به بورس در شرایط اضطرار و بحران برای حل بخشی از مشکلات معیشتی است که باید به دقت مورد تحقیق قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش در خصوص انگیزه طلاب در ورود به بورس، عنوان کرد: تأمین معیشت و به دست آوردن سرمایه بیشتر، از جمله انگیره های طلاب برای ورود به بازار بورس بوده است؛ نکته مهم در این زمینه شؤون طلبگی است؛ بسیاری از مردم فعالیت طلاب در بازار بورس را مخالف شؤون طلبگی می دانند.

فلاح گفت: منافات با شؤون طلبگی، عدم آگاهی در خصوص نحوه معامله گری در این بازار، ناتوانی مدیریت بحران های روحی و خانوادگی طلاب و فروکاست روحیه اخلاقی و غفلت از یاد خداوند متعال از ادله مخالفان ورود طلاب به بورس است.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی اظهار داشت: مسأله سود آوری و رسیدن به منافع، جزء دغدغه روزانه برخی از طلاب شده و به نظر می رسد، این دغدغه واقعی و مطابق با تأکیدات روایات مبنی بر رسیدگی به معیشت، نیست.

وی با اشاره به وجود فاصله میان توقعات و واقعیات در بازار بورس، عنوان کرد: وقتی بین توقع و واقعیت فاصله می افتد، به تدریج نگرانی، استرس و خشم در رفتارهای اخلاقی بروز می کند./1350/پ202/ف

ارسال نظرات