۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۶۵۳۲۷
عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان:

شکرگزاری از اصول تعلیم و تربیت است

شکرگزاری از اصول تعلیم و تربیت است
خراسان رضوی - حجت الاسلام مشیری شکر را سبب یاد خدا و دوستی خدا بیان کرد و گفت: وقتی شکر انسان را حکیم کرد، رفتارهای او عاقلانه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام هادی مشیری، عضو هیات امنای اتاق تبلیغ خراسان امروز در حسینیه طفلان مسلم شکر را از اصول مهم در تعلیم و تربیت خواند و گفت: یک سری اصول در تعلیم و تربیت باید رعایت شود و اگر نشود دچار چالش می شویم.

وی اظهار کرد: شکر در فهم انسان دخالت دارد و موجب رشد عقل و فکر انسان می شود، در جامعه شاهد هستیم که آدم های شاکر، آدم های باشعوری هستند اما آدم های ناسپاس حتی با تحصیلات عالی، کم فکری دارند؛ قرآن در این مورد می فرماید:«به لقمان حکمت دادیم چون وی شاکر بود.»، شکر موجب می شود که فرد نیمه پر لیوان را ببیند.

حجت الاسلام مشیری شکر را موجب یاد خدا و دوستی خدا بیان و ابراز کرد: آدم وقتی نماز می خواند اول از خدا تشکر کرده و می گوید:«الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین»، کسی که از خداوند تشکر می کند، خدا را رحمان و رحیم می داند و وقتی خداوند را رحمان و رحیم دانست یا «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» با مرگ و معاد مشکلی ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند شکرگزاری را موجب علاقه مندی بندگان نسبت به خود بیان می کند، یادآوری نعمت های الهی یکی از کارهایی است که باید در تعلیم و تربیت انجام شود چون وقتی فرد نعمت های الهی را به خاطر می آورد، شکرگزار خدا شده و به خدا نزدیک می شود.

وی به آثار شکر اشاره و بیان داشت: بسیاری از درگیری ها در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نتیجه ناشکری است، وقتی کسی اهل شکر شود، آثار مثبت آن را مشاهده می کند.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که وقتی شکر انسان را حکیم کرد، رفتارهای او عاقلانه می شود، ادامه داد: در عرصه اجتماعی، جامعه شاکر نه تنها در زبان بلکه در عمل هم شاکر است، کسی که شاکر است از چشم و زبان خود در جهت خیانت، غیبت و تهمت استفاده نمی کند، در جامعه شاکر علاقه مندی و محبت افراد زیاد می شود.

عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: فقدان شکر گزاری در خانواده از جمله مهمترین عامل ها در از هم پاشیدن خانواده ها است، در تعلیم و تربیت بچه ها بحث شکر و تشکر را جدی بگیرند، وقتی بچه ها یاد بگیرند که از پدر و مادر، دوست و همکلاسی و اطرافیان خود تشکر کنند، آن گاه نعمت های الهی را متذکر شده و شکرگزاری خدا را به او بیاموزند، او خود را مدیون خدا می داند.

وی ابراز کرد: در بحث تعلیم و تربیت در شکر کم گذاشته ایم حتی در حوزه های علمیه چه قدر به ما شکر یاد داده اند؟ اگر شکر نباشد فرد غرور علمی، سیاسی و اقتصادی پیدا می کند، وقتی کسی دچار غرور شود به دنبال یادگیری نمی رود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات