۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۶۵۵۳۷
استاد حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

شرایط جامعه زمان حضرت مهدی با توجه به آیات و روایات

شرایط جامعه زمان حضرت مهدی با توجه به آیات و روایات
خراسان رضوی - آیت الله سیدان گفت: جامعه ای که در آن دین مورد رضایت خدا متمکن شده، خوف به امنیت تبدیل شده و بدون شرک خدا عبادت می شود، در زمان حضرت ولی عصر محقق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان امروز در مدرسه آیت الله خویی با اشاره به آیه 55 سوره نور، گفت: عامه و اهل سنت از این آیه قرآن کریم برای خلافت مدعیان خلافت استدلال کردند و گاهی خلفای اربعه را تعبیر کرده اند.

وی اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید:«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‌ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ.»، خداوند شاخصه هایی را بیان داشته و کسانی را که دارای این ویژگی ها باشند، وعده خلافت می دهد.

آیت الله سیدان با بیان این که خداوند سه شاخصه را در مورد خلفا بیان می کند، ابراز کرد: خداوند در این آیه به اهل ایمان وعده می دهد که دین اسلام و مورد رضایت خدا در زمین مستقر می شود، متمکن شده، برای این جمع پس از این که در خوف بوده در امنیت قرار داده می شوند تا آن جا که بدون شرک جلی و خفی خدا را عبادت می کنند چون در قدرت و خلافت قرار می گیرند.

استاد حوزه علمیه افزود: بسیاری از عامه و اهل سنت این شاخصه ها و ویژگی هایی که خداوند در آیه 55 سوره نور بیان می کند را مربوط به خلفای اربعه می دانند اما در کتاب های مختلف از جمله در کتاب نقد ادله خلافت تألیف آیت الله نجم الدین طبسی به این آیه اشاره و به صورت جامع به نقد نظر عامه و اهل سنت که بسیاری از مشاهیر آن ها از جمله فخر راضی گفته اند، پرداخته است.

وی با اشاره به این که با دقت در آیه 55 سوره نور ارتباط این آیه با خلفای اربعه رد می شود، بیان داشت: جمعی از اهل سنت گفته اند که این آیه در ارتباط با خود پیامبر(ص) است چون ایشان در برهه ای از زمان در سختی قرار داشتند و چنان در سختی بودند که شب با لباس جنگ می خوابیدند، آمادگی برای درگیری داشتند و در حالت خوف این چنینی به سر می بردند و خداوند فرمود چیزی نگذشته این وضعیت برطرف شود و این آیه نازل شده است.

آیت الله سیدان اظهار کرد: همچنین اگر بخواهیم مصداقی برای مضامین این آیه، شاخصه هایی را که این آیه بیان می کند و خصوصیت هایی که در مورد این جمع نوید شده است، پیدا کنیم می بینیم که تا کنون مصداقی برای این آیه پیدا نشده است.

آیت الله سیدان جامعه زمان حضرت مهدی(عج) را منظور از آیه 55 سوره نور با توجه به روایات بیان و اظهار کرد: در بسیاری از آیات و روایات از جمله در جلد دو کتاب کمال الدین و تمام النعمه و جلد 15 صفه 168 تفسیر المیزان به رد این ادعای اهل سنت پرداخته اند و بیان می شود که تا ظهور مهدی(عج) چنین جامعه ای تحقق نمی یابد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات