۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۶۵۶۴۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی مطرح کرد؛

شیوه برگزاری مراسمات مذهبی؛ الگویی برای جمع میان دیانت و سلامت

شیوه برگزاری مراسمات مذهبی؛ الگویی برای جمع میان دیانت و سلامت
حجت الاسلام لیالی شیوه برگزاری هیأت‌های مذهبی الگویی برای جمع میان دیانت و سلامت جسم قرار گیرد، گفت: هزینه‌های سفر اربعین به طرح موالات و مواسات اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در منبر مجازی خود، زیارت و پیاده روی اربعین را از مهمترین شعائر مذهب شیعی توصیف کرد و گفت: در منابع تاریخی، راویی و مقاتل شیعی آورده شده است که بعد از حادثه عاشورا و اسارت خانواده ایشان، اهل بیت عصمت در نخستین یا دومین سال توانستند به زیارت قبر امام حسین(ع) مشرف شوند و از این تاریخ به بعد زیارت و پیاده روی اربعین در مذهب شیعه برجسته شد و ائمه اطهار(ع) بر این دو امر  تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه در روایات زیات اربعین را علائم مخصوص شیعیان و مؤمنان بیان شده است، گفت: پیاده روی اربعین به هویت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع شیعی در دنیا تبدیل شده است و  هر سال 15 تا 25 میلیون نفر در این تجمع بزرگ شیعی حضور داشتند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه پیاده روی اربعین بزرگترین شعائر و علایم هویت جوامع شیعی در جهان تبدیل شده است، ابراز داشت: امسال متأسفانه با شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت های برگزاری مراسم ها و تجمعات و پیاده روی اربعین مواجه هستیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به دلایل عدم تعارض سلامت و بهداشت و دین و بزرگداشت شعائر مذهبی بر حفظ جان و تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا تأکید داشتند که امسال زیارت اربعین در خانه ها برگزار شود و گلایه و شکوه به درگاه الهی و سیدالشهدا(ع) داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال شیعیان از فیض حضور در پیاده روی اربعین محروم شدند، گفت: باید به صورت برگزاری همایش هایی تصویری و مجازی و انتشار نشریات به معرفی نهضت و اهداف نهضت کربلا و اربعین و عاشورا پرداخته شود تا اهداف تجمع شیعیان اربعین به فراموشی نسپرده نشود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امسال مناسب است که هزینه های سفر اربعین و برپایی موکب ها به طرح موالات و مواسات مومنانه و نیازمندهای جامعه اختصاص یابد.

وی با اینکه دشمنان درصدند که تعارض دین و سلامت جان را ترویج می کنند، افزود: باید عقلانیت به حفظ سلامت و رعایت پروتکل بهداشتی و بزرگداشت شعائر مذهبی و برگزاری مراسمات دینی پرداخته شود.

حجت الاسلام لیالی با اینکه مؤمنان بیشترین تبعیت از دستورات رهبر انقلاب و دستورات ستاد ملی کرونا  داشتند، گفت: اما برخی در ایام عزاداری به مسافرت‌های غیر ضروری و تفریحی روی آوردند و همچنین بسیاری مراکز تفریحی، فروشگاه و مراکز تجاری بدون رعایت رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول فعالیت هستند؛ از این رو باید شیوه برگزاری هیأت های مذهبی در شرایط شیوع کرونا، الگویی برای جمع میان دیانت و سلامت جسم، روح و روان در جامعه قرار گیرد./998/پ202/ف

ارسال نظرات