۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۶۶۴۰۸۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی مطرح کرد؛

پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس؛ ضامن بقای جامعه اسلامی

پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس؛ ضامن بقای جامعه اسلامی
حجت الاسلام لیالی گفت: برخی ازمسؤولان و متولیان اجرایی کشور عامدانه یا به طور سهوی به بهانه توسعه و سازندگی به تغییر، تحریف و فراموشی ارزش های دفاع مقدس می پردازند.

حجت الاسلام محمد علی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تببین ضرورت پاسداشت و رشادت های رزمندگان در دفاع مقدس پرداخت و گفت: جنگ تحمیلی، جهاد و شهادت گنجینه و میراث عظیمی از معارف بوده که برای ما باقی مانده است.

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه جنگ تحمیلی دربردارنده معجزات بزرگی برای ملت ایران بود، ابراز داشت: دفاع مقدس ما سبب بازگشت ملت به فرهنگ معنویت، اخلاق، شهادت، ایثار و تواضع شده و حماسه دفاع مقدس یادآور و بازسازی حماسه کربلا و عاشورا است.

استاد حوزه و دانشگاه دوران دفاع مقدس را مقطع حساس تاریخ معاصر جهان و تشیع دانست و افزود: جنگ تحمیلی ایران سبب تحولات و رخدادهای بسیاری در سطح منطقه و بین الملل شده است.

وی با بیان اینکه گنجینه جنگ تحمیلی ظرفیت های بسیاری را به یادگار گذاشته است، ابراز داشت: انقلاب نوپای ایران، هشت سال تمام با اعتماد به جوانان خود و ارتباط معنوی امام و امت در مقابل مستکبران شرق و غرب ایستادگی کرد و در نهایت با عزت، افتخار و سربلندی جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه باید در جهت پاسداشت هفته مقدس تمام مطبوعات و رسانه ها نقش مؤثری ایفا کنند، گفت: متأسفانه کارهای ناشده بسیاری در عرصه پاسداشت هفته دفاع مقدس در عرصه های تدوین داستان و رمان، ساخت فیلم و سریال و  پاسخ به شبهات جنگ در رسانه ها و فضای مجازی وجود دارد.

حجت الاسلام لیالی غفلت از پاسداشت هفته دفاع مقدس را خسران بزرگی توصیف کرد و افزود: در چند دهه دیگر راویان واقعی جنگ و افرادی که در جنگ حضور داشته اند؛ عمرشان به پایان خواهد رسید؛ اما نسل دوم و سوم انقلاب جنگ را درک نکرده اند؛ از این رو اگر غفلت از انتقال فرهنگ جنگ شود؛ نسل امروز ما با بخشی از تاریخ معاصر ایران آشنا نخواهند شد.

 وی با اشاره به اینکه جریان نفوذی درصدد استحاله و تحریف دفاع مقدس است، گفت: برخی در رسانه ها و فیلم و سریال ها، موضوع دفاع مقدس را با برداشت های امروزی تدوین و ترسیم می کنند؛ در حالی که در مسائل جنگ باید از همان زاویه اجتماعی دهه 60 بررسی شود نه اینکه با فرهنگ های دهه های 80 و 90 بدین مسأله پرداخته شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از مدیران و مسؤولان و متولیان اجرایی کشور عامدانه یا به طور سهوی به بهانه توسعه و سازندگی به تغییر، تحریف و فراموشی ارزش های دفاع مقدس می پردازند و متأسفانه نه تنها حقیقت جنگ را آنگونه که بوده بیان نکرده اند؛ بلکه جنگ را آن گونه که به نفع منافع خودشان بوده، ترسیم می کنند.

وی با اشاره به ضرورت تاریخ نگاری دقیق جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ابراز کرد: خاطرات شفاهی تمام رزمندگان و افرادی که در جنگ حضور و فعالیت مستقیم و غیر مستقیم داشته اند؛ باید جمع آوری، تدوین و تبیین شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید تصویر سازی مناسبی از دفاع مقدس برای اقشار مختلف جامعه شکل گیرد، گفت: متأسفانه در  آموزش و پرورش و دانشگاه و حتی حوزه های علمیه به ارزش های دفاع مقدس کم توجه شده است؛ از این رو باید تصویرسازی صحیحی از دفاع مقدس در نظام آموزشی جامعه ترسیم شود.

وی با بیان اینکه پاسداشت ارزش های هشت سال دفاع مقدس ضامن بقای جامعه اسلامی است، افزود: تمام مشکلات حال حاضر جامعه برای این است که از مدل ها  و ساختارهای حاکم دهه 60 در عرصه های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی فاصله گرفته ایم؛ از این رو باید ارزشهای متعالی دفاع مقدس در جامعه احیا و فرهنگ سازی شود.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به نقش مردم و پاسداری از ارزش های از انقلاب اسلامی ابراز داشت: گفتمان مقاومت همواره بر خلاف گفتمان سازش و مذاکره راه حل و جوابگوی مشکلات نظام اسلامی بوده است؛ از این رو باید بسیج مردمی در عرصه های علمی و اقتصادی شکل گیرد./998/ت302/ق

ارسال نظرات