۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۶۵۷۷۰
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

ولایت فقیه ضامن مردم سالاری دینی/ بازار نشر وضعیت خوبی ندارد

ولایت فقیه ضامن مردم سالاری دینی/ بازار نشر وضعیت خوبی ندارد
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: دشمنان ما هجمه‌های فراوانی بر مسأله ولایت فقیه دارند و ما معتقدیم که در پرتو ولایت فقیه بوده است که انتخابات‌های مردمی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در ارتباط تصویری با مراسم رونمایی از کتاب فقه، سیاست و حکومت که در موزه دفاع مقدس تالار هویزه برگزار شد،  به بررسی تفصیلی این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب به یکی از موضوعات مهم که مسأله ولایت فقیه بوده به خوبی پرداخته است.

وی با اشاره به پرداخت به مسأله ولایت فقیه در این کناب اظهار داشت: به لحاظ ویژگی، این کتاب در فصل اول به مسأله ابواب فقه و ادله احکام پرداخت خوبی انجام داده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فصل دوم این کتاب گفت: نویسنده در فصل دوم این کتاب توانسته بحث تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی را با پرداختی مناسب به خوبی تبیین کند.

وی در ادامه گفت: نظریه ولایت فقیه بعد از حضرت امام خمینی(ره)، توسط رهبر حکیم انقلاب پیگیری شد و این نظریه اکنون در متن جامعه آمده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مکتب ها و مدارس فقهی مطرح شده در این کتاب خاطرنشان کرد: از پرداخت های خوب نویسندگان این اثر شناساندن مکاتب و مدارس فقهی است.

وی با اشاره به مخاطبان کتاب فقه، سیاست و حکومت اظهار داشت: اگر چه این اثر برای مخاطبان دانشجو و اساتید دانشگاه است ولی حوزویان هم می توانند از این اثر بهره کافی را ببرند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سابقه نظریه ولایت فقیه گفت: تاریخچه نظریه ولایت فقیه که در این کتاب به خوبی به آن پرداخته، نظریه ای جدید نیست بلکه سابقه ای هزار ساله دارد و این نظریه در لابلای آثار فقیهان بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های دیگر این اثر خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی هایی که می توان برای این اثر برشمرد تتبع خوب و توجه به اصطلاحات و معانی اصطلاحات و استفاده از منابع دسته اول است که این اثر را برای قشر تحصیل کرده بسیار مفید کرده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظریه های مختلف درباره ولایت فقیه که در این کتاب مطرح شده است، اظهار داشت: فقها در باب نظریه ولایت فقیه بر دو گونه هستند. برخی قائل به نظریه نصب بوده و برخی قائل به نظریه انتخاب هستند. این تفاوت نظریه از مراجع تا سایر شخصیت های علمی ما مطرح است.

وی در ادامه گفت: مرحوم امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و عده ای دیگر از فقها همه قائل به نظریه انتصاب هستند و این مقام را نه انتخابی بلکه انتصابی می دانند و نویسندگان توانسته اند به خوبی و به تفصیل نظریات ولایت فقیه را توضیح و تبیین کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با برشمردن ویژگی های دیگر این کتاب خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های این کتاب پرداخت خوب به مسأله آثار و برکات نقش ولایت فقیه است و توانسته به خوبی این آثار و برکات را نشان دهند. همچنین نویسندگان در پاسخ به شبهات و سئوالات مطرح شده توانسته اند به خوبی به این سؤالات و شبهات را در کتاب خود پاسخ دهند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به کارهای خوب انجام گرفته در این کتاب خاطرنشان کرد: بحث های مطرح شده در این کتاب به خوبی توسط جداول کشیده شده تبیین شده و انجام این کار ویژگی خاصی به این کتاب داده است.

وی در ادامه گفت: در این کتاب به خوبی دغدغه دینی نویسنده دیده شده و من توصیه ای که دارم این است که از این دست کتاب ها که چنین قابل استفاده است و می شود از آن بهره برد بیشتر چاپ و ترویج شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه بازار نشر ما به خاطر مسائل و مشکلاتی که هست وضعیت خوبی ندارد و می دانم که چنین کتاب های برای نشر چه مشکلاتی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به هجمه دشمنان در باب مسأله ولایت فقیه اظهار داشت: دشمنان ما هجمه های فراوانی بر مسأله ولایت فقیه دارند و ما معتقدیم که در پرتو ولایت فقیه بوده است که انتخابات های مردمی انجام و مردم سالاری دینی مطرح شده است./826/پ202/ق

ارسال نظرات