۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۶۵۸۱۷
امام جمعه موقت اصفهان:

به روزرسانی قراردادهای موقوفات از وظایف مهم اوقاف است

به روزرسانی قراردادهای موقوفات از وظایف مهم اوقاف است
اصفهان - حجت الاسلام رهبر با تأکید بر اهمیت به روزرسانی قراردادهای موقوفات، گفت: به روزرسانی قراردادها و احیای موقوفات برای بهبود معیشت طلاب مفید است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه وقف به دو صورت انجام می‌شود، گفت: گاهی واقف یک نفر را به عنوان وکیل خود برای پس از فوت خود تعیین می‌کند و آن شخص وظیفه دارد که نیات واقف را جامه عمل بپوشاند و اگر شخص در این خصوص کوتاهی کند گناه بزرگی مرتکب شده و خیانت در امانت کرده است.

وی در ادامه افزود: روش دیگر این است که شخص مالی یا ملکی را وقف می‌کند و اسناد آن نیز در سازمان اوقاف ثبت می‌شود و در این حالت وظیفه رسیدگی به موقوفات و انجام نیات واقفین بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است، این مسؤولیت بسیار حساسی است که برعهده اوقاف نهاده شده است.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر ضرورت به روز رسانی قراردادها و مبالغ قراردادهای موقوفات، تصریح کرد: گاهی ممکن است یک موقوفه‌ای مانند یک مغازه یا بازارچه به صورت طولانی مدت و با مدت زمان‌هایی نظیر یکصد سال اجاره داده شده باشد و امروز شاهد هستیم که چنین اجاره‌هایی بسیار ناچیز و عملا مبلغ پرداختی برای اجاره فایده ای به دنبال ندارد.

حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه باید از طریق به روز رسانی قراردادها و در نظر داشتن شرایط روز بستری برای به روز کردن اجاره موقوفات فراهم بیاید، اظهار کرد: اقدام اوقاف در این خصوص می‌تواند برای همه عرصه‌هایی که واقفان و خیران به آن توجه داشته‌اند مفید باشد و لازم است بسترسازی‌ها و اقدامات لازم در این خصوص به صورت جدی توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دنبال شود.

وی ادامه داد: مدیران اوقاف باید به صورت جدی و حتی با سفرهای استانی پیگیر مسائل حقوقی عرصه وقف و شناسایی و به روزرسانی قراردادهای موقوفات بوده و با این اقدامات بسیاری از نیازمندان از حمایت مالی برخوردار خواهند شد همچنین عرصه‌های فرهنگی و مذهبی نیز حمایت بهتری خواهند شد و شاهد احیا خیلی عرصه‌ها خواهیم بود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به شرایط دشوار معیشتی بسیاری از طلاب حوزه علمیه در کشور، تصریح کرد: احیای موقوفات و به روزرسانی قراردادها می‌تواند برای معیشت طلاب و همینطور بهبود فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی بسیار مفید باشد./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات