۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۵۹۴۳۷
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

راهکارهایی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت دستورات بهداشتی

راهکارهایی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت دستورات بهداشتی
حجت الاسلام قطبی با تأکید بر اهمیت رعایت دستورات بهداشتی در ایام محرم، توصیه‌هایی برای زنده نگه داشتن شعائر دینی و اقامه عزای حسینی درعین رعایت دستورات بهداشتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به اهمیت و جایگاه حفظ سلامت در دین اسلام، گفت: حفظ سلامت و صیانت از جان انسان‌ها، واجب است و در احکام شرعی، تکلیف انکارناپذیر به شمار می رود، از این رو می‌توان گفت حفظ سلامت ما عین دیانت ما است.

وی با بیان اینکه دفع ضرر محتمل و حفظ جان اشخاص، از قواعد و مسائل فقهی است، خاطرنشان کرد: همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به اهمیت حفظ سلامت و حفظ جان اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به نزدیک بودن ایام محرم و برپایی مراسمات عزاداری، اظهار کرد: به رسم همه ساله آماده برگزاری آیین ها و مراسم تعزیت و عزاداری هستیم، از سوی دیگر شدت فراگیری ویروس کرونا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت انسانها مسأله ساز شده است.

عمل به دستورات پزشکی واجب است

حجت الاسلام قطبی عمل به دستورات پزشکی را به دلیل حفظ جان و سلامت اشخاص و جامعه یک عمل واجب برشمرد و اظهار کرد: عمل به سفارشات پزشکی و سلامت با این فرض که در شرایط کنونی واجب است برای ما عین دیانت است و بخشی از سنت و آیین دینی و دینداری مؤمنین به شمار  می رود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان داشتن التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت را عامل شکوه و عزت بیشتر جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: رعایت این دستورات و انقیاد داشتن به موازین بهداشتی عظمت تمسک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.

وی برگزاری مراسمات عزاداری و آیینی بدون رعایت دستورات بهداشتی و توجه به شرایط و ضوابطی که از سوی مراجع ذی صلاح اعلام می‌شود را دور از منطق خواند و تصریح کرد: از طرفی تعطیلی این مراسمات و خاموش کردن چراغ آن هم مخالفت با احکام الهی و در مغایرت با عرف جامعه و عادت واره‌های فرهنگی اجتماعی تشیع است، از این رو باید برای برگزاری مراسمات دینی در کنار رعایت دستورات بهداشتی برنامه ریزی کرد.

برپایی عزاداری کارمندی و ختم قرآن گروهی

حجت الاسلام قطبی برگزاری مراسمات عزاداری کارمندی را یکی از راهکارهای اقامه عزای امام حسین(ع) در ایام محرم دانست و خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه صبح یا پس از نماز ظهر و عصر می توان مراسمی ترتیب داد تا بخش وسیعی از جامعه از فیوضات مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) بهره برده و عطش شرکت آنها در این مراسم سیراب شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مراسم ختم قرآن کریم را از دیگر مراسمات مهم و پرعظمت در ایام ماه محرم توصیف کرد و افزود: می‌توان در این ایام با ختم قرآن و هدیه آن به شهدای کربلا به تعزیت و کسب معارف الهی پرداخت، نرم افزار سراج نیز در این خصوص برای استفاده گروه‌های مختلف از جمله خانواده‌ها قابل استفاده است.

وی در ادامه افزود: فضاسازی و مناسب سازی محیط شهری و مکان‌های عمومی از دیگر اقداماتی است که می‌توان در خصوص زنده نگه داشتن شعائر دینی و برپایی سوگ حسینی به آن توجه داشت، ایجاد مدرسه محیطی عاشورایی و  همچنین قرار دادن علامات و المان‌ها و طرح‌های مربوط به این ایام در محیط و در فضای عمومی در این خصوص می‌تواند مؤثر باشد و خلق محیط عاشورایی یک روش ابراز ارادت به امام حسین(ع) است.

نذورات به سمت رزمایش مواسات و کمک به نیازمندان برود

حجت الاسلام قطبی با تأکید بر ضرورت توجه به اقشار آسیب دیده به ویژه اقشاری که در ایام اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات معیشتی هستند، تصریح کرد: بنابر توصیه مسؤولان پذیرایی در عزاداری‌ها ممنوع شده است و محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌توان با ساماندهی نذورات در راستای خدمت به مردم و نیازمندان در قالب رزمایش مواسات، این نذورات را با رعایت دستورات بهداشتی در میان نیازمندان و در مناطق محروم توزیع کرد و قطعا ارزش بسیار بالایی خواهد داشت.

وی نامگذاری و گسترش نام و نشان حسینی در ایام محرم را از دیگر راهبردهای زنده نگه داشتن شعائر حسینی برشمرد و اظهار کرد: از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) توجه به مسأله نماز است، هدف و غایت جریان کربلا اقامه دین و نماز بوده و شایسته است که در این ایام با رعایت دستورات بهداشتی و پروتکل‌های مربوطه نمازهای جماعت با شور و گستردگی بیشتر و بهتری برگزار شود تا شکوه و عظمت عزاداری امام حسین(ع) را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

توجه به فضای مجازی با محوریت عزاداری محرم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در ایام محرم اشاره کرد و گفت: می‌توان بخش زیادی از مراسمات دینی و مذهبی در ایام محرم و عزاداری‌ها را در فضای مجازی در اختیار مخاطبین قرار داد، بخش زیادی از مراسمات دینی و مذهبی باید وارد عرصه فضای مجازی و رسانه‌ها شود و می توان از این ظرفیت گسترده که مشتاقان بسیاری هم دارد استفاده بسیار زیادی در راستای پاسداشت شعائر دینی به ویژه مراسمات عزاداری محرم برد.

وی با بیان اینکه توجه به مسأله وقف، ترویج فرهنگ قرض الحسنه، تأسیس اماکن فرهنگی مذهبی با استفاده از نذورات مربوط به مراسمات عزاداری و اقداماتی از این دست می‌تواند میراث ماندگار محرم امسال باشد، اظهار کرد: اقداماتی از این دست برای همیشه به نام و یاد بانیان و متولیان آن باقی خواهد ماند و نشان دهنده ارادت و شیفتگی آنها به مکتب امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام قطبی نصب پرچم‌های عزا بر در خانه ها را از مصادیق زنده نگه داشتن ایام محرم و تعزیت حسینی دانست و تصریح کرد: افراد می‌توانند به صورت فردی به روضه‌خوانی، گوش دادن به ادعیه و روضه و ختم قرآن و انجام امور عبادی با نیت هدیه ثواب ان به شهدای کربلا مشغول باشند که بسیار کار با عظمت و مهمی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر اهمیت حفظ سلامت جامعه، خاطرنشان کرد: حفظ جان انسان‌ها به ویژه عزاداران امام حسین(ع) از هر مسأله‌ای مهمتر است و می‌تواند یک الگو برای ابراز ارادت به محضر امام حسین(ع) باشد، حفظ جان و سلامت انسان‌ها در دستورات فقهی ما واجب است و اقدام در این عرصه با نیت کسب ثواب و خیرات برای شهدای کربلا و هموطنانی که در ایان ایام جان خود را از دست داده‌اند از مصادیق عزاداری حسینی خواهد بود./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات