۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۶۶۶۲۹۴
حجت الاسلام دهقانی مطرح کرد؛

اصرار بر گناه و ترک استغفار؛ دو عامل نابودی آرامش درونی

اصرار بر گناه و ترک استغفار؛ دو عامل نابودی آرامش درونی
تهران - مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: دو عامل آرامش انسان را به هم می‌زند و انسان را از آقایی می‌اندازد که اصرار بر گناه و ترک استغفار از آنها به حساب می‌آید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران در مجلسی که پنجشنبه شب ۲۴ مهرماه به مناسبت شب شهادت امام حسن(ع) و رحلت پیامبر اکرم(ص) برگزار شد، ابتدا با اشاره به هدف جامع انبیا و ائمه که نجات آدمی از بحران هویت انسانیت است، گفت: منظور از هویت آداب شخصیتی انسان است به این معنا که در روزمره زندگی خود چگونه با مشکلات و وقایع روزگار رفتار می‌کند که در اینصورت اگر با متانت و به شکل صحیح آن با وقایع زندگی روبرو شود شخصیت با هویتی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: انبیا مبعوث شده‌اند تا به انسان ها بفهمانند حق ندارند به عنوان بنده‌ای از بندگان خدا با رفتار و اعمال خود به ذلت کشیده شوند چراکه از سوی خداوند انسان های آزاده آفریده شدند، نکته قابل توجه این است که هر انسانی باید به دنبال عزت خدادادی باشد زیرا طبق فرمایش امام علی(ع) هر انسانی که به غیر از طریق بندگی خداوند خود را عزیز بپندارد در واقع ذلیل است.
 
استاد حوزه علمیه افزود: یکی از نمونه های ذلالت در تاریخ جعده همسر امام حسن(ع) و قاتل ایشان است زیرا وی بعد از حضرت با وجود دو بار ازدواج کردن هر وقت مردم وی را می‌دیدند با این عنوان که تو قاتل شوهرانت هستی به وی زخم زبان می‌زدند که البته لیاقت چنین حرف هایی را داشته است به دلیل اینکه وی نور مطلق یعنی امام حسن(ع) را به طمع رسیدن به بدبخت ترین خلیفه وقت یعنی یزید بن معاویه از بین برد.

حجت الاسلام دهقانی افزود: یکی دیگر از نمونه های روایی درباره عزت خدادادی روایتی است از امام حسن(ع) که فرمودند هر کسی می‌خواهد بدون قبیله بزرگی پیدا کند و بدون اینکه سلطان باشد هیبتی داشته باشد باید از معصیت الهی کناره‌گیری کند و به سایه طاعت الهی در آید، در اینصورت است که انسان به مقام عزت واقعی خواهد رسید.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به ارزش علم اخلاق گفت: به تعبیر علمای اخلاق ارزش این علم کمتر از علوم رایج حوزه های علمیه نیست زیرا هدف از یادگیری این علم مبارزه با نفس سرکش است که نیازمند به مداومت بر اینکار است.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در پایان ابراز کرد: دو عامل آرامش انسان را به هم می‌زند و انسان را از آقایی می‌اندازد، طبق بیان شهید اول در کتاب شریف قواعد اولین عامل اصرار بر گناه است که به دو معنای فعلی و حکمی خلاصه می‌شود، مراد از اصرار فعلی یعنی خسته نشدن از انجام گناه و اصرار حکمی به معنای اندیشیدن در معصیت است، عامل دوم در برطرف کردن آرامش درونی ترک استغفار است که هر انسانی بیش از هر چیز نیازمند استغفار است./۹۶۹/پ202/ب1
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات