۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۶۶۳۷۹
آیت الله رشاد:

سکولاریسم عملی و ادعای ایمان قلبی توهمی بیش نیست

سکولاریسم عملی و ادعای ایمان قلبی توهمی بیش نیست
تهران - رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران گفت: الحاد و سکولاریسم عملی و ادعای ایمان قلبی توهمی بیش نیست، مگر می شود ایمان در گفتار و اعمال آشکار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه مدرسه علمیه امام رضا(ع) که به صورت مجازی برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که ایمان چیست؟ گفت: نوعا تصور می شود ایمان یک حالت نفسانی و از شؤون قلب است.

وی افزود: بدتر از آن اینکه این گوهر را فرو می کاهند و به تعبیر یک احساس می برند و تنها یک احساس و یا گونه ای از احساسات را ایمان نامگذاری می کنند و بدترین نوع تعبیر از این احساس آن است که گفته می شود دل انسان پاک باشد و بر همین باور به هر گناه و عمل ناپسندی اقدام می کنند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: مگر می شود دل با این همه گناه و خلاف پاک بماند و آلوده نشود؛ گناه نشان دهنده پاک نبودن دل است زیرا قلب مبدا گناه است و تا دل چیزی را درخواست نکند جوارح به سمت آن نمی رود؛ مگر ممکن است نتیجه گفتار و رفتار ناپاک، پندارهای پاک باشد.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران بیان داشت: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند: ایمان دارای سه ضلع است نخست مربوط به معرفت و شناخت می شود زیرا ایمان از شناخت صحیح حقایق غیبیه آغاز می شود، سپس اختصاص به اظهار و اقرار به لسان است زیرا مگر می شود مؤمن قلبا ایمان داشته باشد اما اظهار نکند و آخرین ضلع مربوط به عمل به ارکان است.

وی افزود: با جوارح باید مؤمنانه رفتار کرد، نمی شود کسی جوارحش کافر و جوانحش مؤمن باشد چنین تضاد شخصیتی نشانه بی ایمانی است، اصولا عمل با علم و عقیده درون موافق، موازی و هم آهنگ است.

آیت الله رشاد ادامه داد: الحاد و سکولاریسم عملی و ادعای ایمان قلبی توهمی بیش نیست، ایمانی که به زبان نمی آید ایمان نیست، ایمانی که به عمل جاری نمی شود نشان می دهد فرد مؤمن نیست./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
دشمنان، آگاهانه و برخی هم جاهلانه و بدون اینکه مطلع باشند در پروژه دلسرد کردن و بی‌انگیزه کردن طلاب از حوزه علمیه و تحصیل قوی، نقش دارند.
0
0