۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۶۶۴۵۳

جنبش انصارالله توافق عادی‌سازی روابط بحرین را محکوم کرد

جنبش انصارالله توافق عادی‌سازی روابط بحرین را محکوم کرد
محمد علی الحوثی از رهبران جنبش انصار الله یمن ، توافق عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بحرین و اسرائیل که روز گذشته انجام شد را محکوم کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، محمد علی الحوثی، عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن، امروز دوشنبه در توییتی توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین که روز گذشته به امضاء رسید را محکوم کرد.

محمد علی الحوثی گفته: «توافق عادی سازی بحرین محکوم است گرچه رژیم آن حتی در حالت جنگ با رژیم صهیونسیتی نیز هیچ تهدیدی [برای اسرائیل] به شمار نمی‌رود.».

وی افزوده: «اما این توافق، جنایتی است مرتکب آن، ظالم غیرقابل هدایت خواهد بود، و عادی‌سازی روابط، براساس یک مبنای قرآنی غیرقابل تأویل و تحریف است». الحوثی سپس به این آیه قرآنی استشهاد کرده: «وَمَن يتوَلَّهُم مِنكمْ فَإِنهُ مِنْهمْ إِن اللَّه لَايَهْدِي الْقَومَ الظالمين».

بحرین و اسرائیل روز یکشنبه در جریان دیدار یک هیئت اسرائیلی-آمریکایی از منامه، با امضای بیانیه‌ای مشترک جهت گسترش همکاری با منطقه خلیج فارس، به روابط خود رسمیت بخشیدند. پیش از آن نیز امارات روابط با اسرائیل را علنی و رسمی کرده بود که خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. آن‌ها می‌گویند چنین تقارب منطقه‌ای مشروط به برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس است.

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین پس از مراسم امضای بیانیه، این دیدار را «تاریخی» و آغاز گشایش روابط دو طرف توصیف کرد. بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز این اقدام را «آغازی بشارت دهنده» خواند و گفت هیئت اسرائیلی بسیار دوستانه و به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

توافق «صلح، همکاری و روابط دیپلماتیک و دوستانه سازنده» ۱۵ سپتامبر در مراسمی در کاخ سفید به امضای اسرائیل و بحرین رسیده بود اما عنوان یک معاهده رسمی را نداشت. 

این توافق خشم بحرینی‌ها را در داخل و خارج این کشور برانگیخت. دولت بحرین در واکنش گفته این توافق از مصالح کشور در برابر ایران محافظت می‌کند./پ203/ف
ارسال نظرات