۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۶۶۴۷۶
آیت الله رشاد:

سخاوت و بخشندگی به غنی و متمول بودن نیست

سخاوت و بخشندگی به غنی و متمول بودن نیست
تهران - تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه سخاوت تنها مختص اغنیا نیست، گفت: بسیاری از فقرا در نهایت فقر و تنگدستی اهل بذل و بخشش هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: هر آنکه به دست کوتاه عطا کند با دست بلند دریافت خواهد کرد.

وی افزود: کلمات آن بزرگوار سراسر بلاغت، فصاحت و زیبایی است و همه کلمات ایشان در نهج البلاغه با تمثیل، تشبیه و استعاره های دلنشین و زیبا همراه است. در اینجا نیز آن بزرگوار درباره کسی که دست تنگ و فقیر است اما به انفاق و بخشش اهتمام دارد می فرمایند کسی که با دست تهی عطا می کند با دست بلند دریافت می کند.

آیت الله رشاد بیان داشت: چنین انسانی اگر اندک خویش را ببخشد بسیار دیگران را دریافت خواهد کرد، او به نسبت اینکه دارد بخشش می کند خداوند متعال نیز متقابلا در حد خود و به نسبت آن چیزی که دارد به او می بخشد، چنین انسانی کم می دهد زیاد می گیرد.

 رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران عنوان کرد: بعضا برخی این کلام امام را چنین معنا می کنند که اگر کسی با بی میلی و دست کوتاهی عطا کند متقابلا کسانی به او دست درازی کرده و دریافت خواهند کرد؛ که البته این معنای ضعیفی است.

وی با بیان اینکه بخشندگی به متمول بودن نیست، اظهار داشت: بخشندگی به سخی و بخشنده بودن است ممکن است کسی ثروت انبوهی در اختیار داشته باشد اما از هر فقیر دیگری طبعش فقیرتر باشد یا ممکن است کسی مطلقا فقیر باشد اما از هر غنی بخشنده تر و سخی تر باشد./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات