۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۶۶۵۷۶
تازه های نشر؛

کتاب نمازجمعه؛ سلسله درس‌های خارج فقه آیت الله مهدوی کنی

کتاب نمازجمعه؛ سلسله درس‌های خارج فقه آیت الله مهدوی کنی
انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نماز جمعه، که به بررسی درس‌های خارج فقه آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت 29 مهر سالروز رحلت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نماز جمعه را که به بررسی درس‌های خارج فقه آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخته به چاپ رسانده است.

یكی از مباحث مهم فقهی، مسئله نماز جمعه است كه در شرایط كنونی دارای اهمیت خاص می باشد؛ زیرا اولا حكم شرعی آن در زمان غیبت مورد اختلاف شدید فقها است و از سوی دیگر با تشكیل حكومت اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه توسط حضرت امام(ره) به صورت یكی از مسائل مبتلا به درآمده است كه از شئون حكومت به شمار می رود و باید وظیفه شرعی حاكم و عموم مومنین نسبت به آن روشن شود. در مورد مبحث نماز جمعه بیش از دویست كتاب جداگانه - غیر از كتب فقهی منظم كه از طهارت تا دیات را در بردارند - مستقلا در خصوص نماز جمعه نوشته شده است. علمای بزرگی در مكتب اسلام در این رابطه صحبت كردند و نظرات در زمینه آن گوناگون و معركه آراء است.

آیت الله مهدوی كنی(ره) كه از فقهای عصر حاضر بوده و تولیت مدرسه علمیه مروی تهران را به عهده داشتند و مجتهد جامع الشرایط بودند در سال 1370 در دروس خارج فقه خود به این مبحث پرداخته و به ارائه و بحث پیرامون ادله و آراء و در نهایت بیان نظر خود همت می گمارند. كتاب حاضر اولین مجموعه از دروس خارج فقه آیت الله مهدوی كنی(ره) است كه مورد تحقیق و تنظیم قرار گرفته است.

مباحث حضرت آیت الله مهدوی كنی(ره) در این كتاب در چهارده فصل مدون شده است. مباحثی همچون مفهوم اجتهاد نزد اهل سنت، شرایط وجوب نماز جمعه در زمان حضور امام و عصر غیبت، بررسی روایات مربوط به نماز جمعه، بررسی نظر علمای مختلف از جمله آیت الله بروجردی، علامه مجلسی، شهید ثانی، شیخ عبدالكریم حائری در این كتاب به شیوه مستدل و متقن توسط ایشان ارائه شده است. بخش پایانی این كتاب به جمع بندی و نظر ایشان پیرامون مبحث نماز جمعه در غصر غیبت اختصاص دارد كه بسیار قابل توجه و كارآمد است.

گفتنی است که این کتاب توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) و تحقیق و تنظیم آقایان سید احمد سجادی و عبدالحسین توده فلاح به رشته تحریر درآمده است.

علاقه مندان برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد آثار علمی آیت الله مهدوی کنی(ره) می توانند به آدرس اینترنتی https://b2n.ir/776878  مراجعه کنند./826/ن602/ق

کتاب نمازجمعه؛ سلسله درس های خارج فقه آيت الله مهدوی كنی(ره)

ارسال نظرات