۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۶۶۶۱۲

اندونزی به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه فرود و سوختگیری نداد

اندونزی به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه فرود و سوختگیری نداد
اندونزی درخواست آمریکا برای اجازه فرود و سوخت گیری هواپیماهای جاسوسی این کشور را رد کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اندونزی در سال جاری چندین بار درخواست آمریکا برای اجازه فرود و سوخت گیری هواپیماهای جاسوسی دریایی در خاک این کشور را رد کرده است. به گفته چند مسؤول بلندپایه اندونزی، مقامات آمریکایی در ماه های ژوئیه و آگوست گذشته، چند بار در «سطح بالا» با وزیران دفاع و خارجه اندونزی تماس گرفته بودند اما در نهایت «جوکو ویدودو» رییس جمهور این کشور درخواست آمریکا را رد کرد.
 
به گفته این مسؤولان اندونزیایی، پیشنهاد آمریکا، دولت اندونزی را شگفت زده کرد؛ چراکه این کشور دیر زمانی است که سیاست خارجی بیطرفانه ای داشته، و هرگز به نیروهای خارجی اجازه فعالیت در خاک خود را نداده است.
 
در همین حال، «دینو باتی جلال» سفیر پیشین اندونزی در ایالات متحده گفت: علی‌رغم نزدیکی استراتژیک آمریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا در راستای مقابله با بلندپروازی های منطقه ای چین، اما سیاست فراخصمانه ضد چینی که ایالات متحده در پیش گرفته، ناخرسندی اندونزی و منطقه را در پی داشته است.
 
او افزود: «این سیاست خصمانه بی جاست. ما نمی خواهیم فریب خورده و به کمپین ضدچینی بپیوندیم. طبعا استقلال خود را حفظ می کنیم اما یک رابطه دو جانبه اقتصادی عمیق تر با چین داریم؛ اکنون برای اندونزی، چین تأثیرگذارترین کشور در جهان است»./ت301/ف
ارسال نظرات