۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۶۶۶۷۵
تازه های نشر؛

نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن

نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن
انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن، نوشته محمد اسماعیل توسلی و ام کلثوم فیاضی را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نگاهی به زكات در اسلام و مسائل كنونی آن، نوشته محمد اسماعيل توسلی و ام كلثوم فياضی را به چاپ رسانده است.

خداوند عادل و حكيم با تشريع زكات به عنوان حق فقرا در اموال اغنيا به ياری فقرا شتافت. به گونه ای كه روايات وجوب آن را از ضروريات دين شمرده و مقدار آن را برای رفع فقر كافی دانسته است. به خاطر اهميت زكات در فرهنگ اسلامی يكی از دغدغه های نظام اسلامی و خواست به حق مومنين فراهم آوری زمينه های لازم نظری و عملی براي اجرای كامل آن در ايران اسلامی است.

كتاب حاضر با يك مطالعه تطبيقی به بررسی ابعاد معنوی، فقهی و اقتصادی زكات در اسلام به امكان سنجی فقهی توسعه موارد وجوب و احيای موارد خارج شده از آن می پردازد. اين كتاب نشان داده، انتخاب رای فقهی می تواند اثر مهمی روی افزايش يا كاهش عايدات زكات و در نتيجه زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی داشته باشد.

اين پژوهش در شش فصل تنظيم شده است.

در فصل اول و دوم به گستره زكات در قرآن و ويژگی ها و آثار پرداخت زكات می پردازد.

در فصل سوم و چهارم به مبحث زكات در روايات فقه شيعه و اهل سنت همت می گمارد.

در فصول پنجم، ششم ضمن بهره گيری از مطالعه های پيشين در جهت گسترش پايه مالياتی زكات، دلايلی جديدی را براي توسعه موارد وجوب آن اقامه كرده است.

اين مطالعه چالش قابل اعتنايی را در مدل های برآورد ظرفيت زكات بالقوه ديده و مدل تكاملی جديدی را برای واقعی تر كردن برآورد ظرفيت زكات پيشنهاد داده است.

كتاب حاضر در نهايت به مسأله تحليل اقتصادی اثر زكات بر رشد و توسعه اقتصادی از جنبه ماليات بودن آن نيز توجه كرده است./826/ن602/ق

لينك انتشارات دانشگاه امام صادق(ع):    http://ketabesadiq.ir

نگاهی به زكات در اسلام و مسائل كنوني آن

ارسال نظرات