۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۶۶۸۹۳
خبرگزاری رسا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به انتخابات پیش روی «ایران کوچک» پاکستان

نگاهی به انتخابات پیش روی «ایران کوچک» پاکستان
انتخابات در منطقه گلگیت بلتستان برای مشخص شدن ۲۴ نماینده مناطق مختلف در پارلمان این منطقه در ۱۵ نوامبر برابر با ۲۵ آبان ماه جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، انتخابات در منطقه گلگیت بلتستان برای مشخص شدن 24 نماینده مناطق مختلف در پارلمان این منطقه در 15 نوامبر برابر با 25 آبان ماه جاری برگزار خواهد شد.

منطقه گلگیت بلتستان یک منطقه متنازع است و به صورت رسمی یک ایالت از ایالت های پاکستان به حساب نمی آید و مردم این منطقه در پارلمان پاکستان نماینده‌ای ندارند و هیچ نقشی در انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان ندارند.

مردم گلگیت بلتستان که اکثریت آنها شیعه هستند و ارتباط بسیار نزدیکی با انقلاب اسلامی ایران دارند و به خاطر رسومات و داشتن فرهنگ مذهبی نزدیک به ایران کوچک در میان پاکستانی ها شهرت دارد، یک سال پس از استقلال پاکستان و در سال 1948 با قیامی خودجوش از هند جدا شده و خود را به پاکستان ملحق کردند و با این حال گلگیت بلتستان نیز مانند دیگر نقاط کشمیر یک منطقه تعیین تکلیف نشده به حساب می آید و طبق نظر سازمان ملل باید با برگزاری یک همه پرسی آینده آن روشن شود.

برنده انتخابات آتی در گلگیت بلتستان کیست؟

در انتخابات گلگیت بلتستان مثل سال‌های گذشته احزاب مذهبی به ‌صورت پراکنده در قدرت سیاسی سهم داشته ‌اند و در سال‌های گذشته توانستند در این منطقه دولت تشکیل دهند و با توجه به مذهبی بودن مردم این منطقه هر کدام از احزاب سیاسی پاکستان به دنبال اتحاد با احزاب مذهبی سیاسی برای رقابت انتخاباتی است.

در این انتخابات از میان احزاب شیعه پاکستان از حزب شورای علمای شیعه که رییس آن حجت الاسلام والمسلمین ساجد علی نقوی است 8 کاندید مستقل وارد رقابت انتخاباتی شدند، شورای علمای شیعه در انتخابات قبلی در این منطقه توانستند چهار صندلی پارلمانی به نام خود کنند و رییس حزب اپوزیسیون سه سال گذشته از حزب شورای علمای شیعه بودند.

از سوی دیگر از حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (حزب شیعی) مستقل فقط در دو حوزه انتخاباتی کاندیداهایشان در میدان انتخابات وارد شدند و اما با توجه به اتحاد سیاسی این حزب در انتخابات مرکزی (مجلس ملی پاکستان) با حزب حاکم فعلی پاکستان در این انتخابات هم جاهای مختلف از حزب تحریک انصاف حمایت کرده‌اند و تلاش می‌ کنند تا منافع طرفداران خود را تأمین کنند، اما در دو حوزه انتخاباتی کاندیدای حزب تحریک انصاف به نفع کاندیدای حزب مجلس وحدت مسلمین کنار کشیدند.

لازم به ذکر است که حزب مجلس وحدت مسلمین در انتخابات گذشته در تمامی حوزه انتخاباتی کاندیدای مستقل معرفی کرد اما از میان آنها دو کاندید با رأی مردم و یک نفر برای نشستن در صندلی مخصوص زنان به پارلمان راه یافتند.

در این انتخابات عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف تمام تلاش خود را برای تشکیل دولت در این منطقه به کار می برد اما احزاب سیاسی بزرگ پاکستان مثل مسلم لیگ نون حزب نواز شریف، حزب آصف علی زرداری (حزب مردمی) و دیگران هم در حال دست و پا زدن برای تشکلیل دولت در این منطقه هستند.

مردم گلگیت بلتستان سال‌ها است که بر این باورند تنها راه حل مشکلات در پیروزی کسانی است که در پاکستان حاکمیت دارند و در تمامی انتخابات‌ها، حزبی در گلگیت بلتستان دولت تشکیل داده که حکومت پاکستان را در دست داشته است.

هر کسی که یک درصد هم به فضای کلی منطقه گلگیت بلتستان آشنا باشد به راحتی به این نتیجه می‌رسد که در این انتخابات بعد از محکومیت نواز شریف در جریان فساد مالی و فرار وی از کشور و همچنین زندانی شدن آصف علی زرداری به خاطر فساد مالی و حاکمیت عمران خان در دولت مرکزی پاکستان انتظار می رود حزب تحریک انصاف برنده انتخابات پارلمانی گلگیت بلتستان شود./ت301/ف

ارسال نظرات