۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۶۶۹۰۴
آیت الله صدیقی:

مراجعه به فقها و مراجع از درس های زمان امام حسن عسکری است

مراجعه به فقها و مراجع از درس های زمان امام حسن عسکری است
خراسان رضوی - امام جمعه موقت تهران گفت: این بصیرت آخر الزمان است و امام حسن عسکری(ع) در دوره خود به ما آموختند که دوست و دشمن را بشناسیم و به فقها مراجعه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امشب در مراسم شب شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: امام حسن عسکری از نظر کمی عمر کوتاهی داشته و 6 سال دوره امامت ایشان بود اما حدود 213 عالم از چشمه زلال عصمت ایشان جرعه نوشیدند و مرزبانی از اعتقادات، اخلاق، معنویت و آیین ولایت و امامت را به عهده داشتند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بیان داشت: آموزش عملی غیبت فرزندشان حضرت مهدی از جمله آموزه های امام حسن عسکری(ع) است که شیعه چگونه در زمان غیبت دین خود را حفظ کرده و به کدام پایگاه مراجعه کنند؛ امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) هر دو در این روش مشترک بودند و خود را در معرض دید عموم نشان نمی دادند.

وی افزود: مادر امام حسن عسکری(ع) رسالتی شبیه رسالت حضرت زینب(س) را داشتند و همان گونه که حضرت زینب نائب امام بود و امام حسین(ع) ایشان را امانت دار ترویج نهضت و تبیین انقلاب منصوب کرده بودند، مادر امام حسن(ع) نیز چنین بود و وقتی مردم برای پرسیدن مسأله از امام حسن عسکری(ع) مراجعه می کردند به مادر این امام ارجاع داده می شدند، این جریان در شیعه یکی از موثرترین تاکتیک های امنیتی و سیاسی است.

امام جمعه موقت تهران تقیه امام حسن مجتبی(ع) را تاکتیک امنیتی و سیاسی خواند و گفت: تقیه به این معنی است که انسان سرمایه خود را به جا مصرف کند، شرایط امام حسن(ع) به گونه ای نبود که خون حضرت احیا گر دین، افشاگر کفر یزید و نفاق دستگاه حکومتی باشد چون یاران امام حسن مجتبی(ع) هم نامرد، خودفروخته و رشوه بگیر بود و هم اعتقادشان به امام کامل نبود بنابراین امام با این جمعیت نمی شد جنگ کند پس با نرمش قهرمانانه فرصت را برای امام حسین(ع) فراهم کرد.

آیت الله صدیقی به حضور بانوان در حفظ اسلام ضمن حفظ عفاف و حجاب اشاره و ابراز کرد: یکی از ویژگی های امام حسن عسکری(ع) ظهور و بروز بانوی عالمه(مادر ایشان) تحت تأثیر نفس ولایت کلیه الهی برای حفظ پایگاهی برای ضربه زدن بیشتر به دشمن بود که این امر خاطرنشان می کند که در شرایط خاص انقلابی بانوان با فضیلت، با حفظ عفاف و حجاب می توانند نقش پررنگ داشته و حافظ مکتب و پیام رسان ولایت باشند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) مراجعه به فقها را از دیگر درس ها از امام حسن عسکری(ع) بیان و اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) نوابی را معین کره بودند تا مردم به او مراجعه کنند چون مراجعین از طرف حکومت باطل وپادشاهان مستبد شناسایی شده و تحت تعقیب قرار می گرفتند، وقتی امام در زندان بودند، تعدادی از شیعیان نیز زندانی بودند، احمد بن اسحاق در قم، فضل بن شاذان در نیشابور و نواب دیگر در بلاد مختلف پرچم دار، حافظ دین و پاسخگوی دین بودند.

وی افزود: مردم باید به فقها و مراجع مراجعه کنند و تنها عالم بودن کفایت نمی کند بلکه عالم باید فهم داشته، زمان شناس و دشمن شناس باشد، فقه را متناسب به زمان بشناشد، از دین محافظ کند، از درون دنیا پرست بوده و زندگی اشرافی نداشته باشد، مجتهدی که انقلابی نیست حق مرجعیت را ندارد.

آیت الله صدیقی با بیان این که ترسوها دم از صلح می زنند، گفت: این ها از کدخدا می ترسند و با گفتن این که خزانه خالی است و از موضع ضعف وارد شدند، جبهه انقلاب را بیشتر تضعیف کردند اما هر وقت با قوت وارد شدیم پیروز بودیم؛ قوت به ایمان، شجاعت، ایثار و شهید داده است، این اقتدار است که در هشت سال دفاع مقدس با وجود این که موشک نداشتیم، زیر بار قدرت ها نرفتیم و پیروز شدیم اما امروز این ها با ضعف رفته و برجام را امضا کردند و وعده دادند که دلار ارزان می شود در خحالی که قیمت آن خیلی بالا رفت، ترس دین و دنیا را از بین می برد.

وی بیان داشت: کسانی که با غربی ها ساختند اگر به فرمایشات رهبری گوش می کردند، این نمی شد؛ این بصیرت آخر الزمان است و امام حسن عسکری(ع) در دوره خود به ما آموختند که دوست و دشمن را بشناسیم و از ولایت فقیه به عنوان زعامت عالم، پارسا، زمان شناس، زاهد و دلسوز که نعمتی از طرف خدا است، پیروی کنیم که برای ما سرافزازی است و اگر سرپیچی کنیم برای ما پشیمانی می آورد./864/پ210/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات