۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۶۶۷۰۱
سخنران حرم مطهر رضوی مطرح کرد؛

ویژگی های انصارالمهدی با توجه به آیات قرآن

ویژگی های انصارالمهدی با توجه به آیات قرآن
خراسان رضوی - حجت الاسلام حیدری کاشانی گفت: اهل نماز خاشعانه بودن و اعراض کردن از اعمال لغو و بیهوده از ویژگی های مؤمنان با توجه به سوره مؤمنون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حیدری کاشانی، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته در حرم مطهر رضوی گفت: دستور خداوند در سرعت و سبقت گرفتن به سمت عالی ترین درجات و مراتب بهشت است که در جای جای قرآن به آن تأکید کرده است.

وی اظهار کرد: دو سوم آیات قرآن در مورد بهشت و دوزخ است و بشارت به این که عالی ترین درجات بهشت جایگاه انسان است؛ 370 آیه در قرآن به بهشت و مراتب بهشتیان و 80 آیه بر خلود و جاودانگی اشاره داد که مومنان وارد بهشت خواهند شد.

حجت الاسلام حیدری کاشانی بیان داشت: سوره مومنون در مورد ویژگی های مومنان و انصار المهدی اشاره دارد و این سوره منشور اخلاقی یاوران حضرت مهدی در قرآن است؛ از جمله این که جنات عدن که بالاترین درجات بهشت است بدون واسطه برای کسانی  آفریده است که اهل نماز هستند و در نماز اهل خشوع هستند بنابراین ما باید دنبال نمازهای خاشعانه باشیم.

کارشناس مذهبی اعراض کردن از اعمال لغو و بیهوده را از دیگر ویژگی های مومنان با توجه به سوره مومنون بیان و ابراز کرد: وقتی وعده عالیترین مراتب بهشتی به مومنان داده است پس عمر گرانبهای خود را برای تحصیل امور بیهوده صرف نمی کنند، ما از این ویژگی خیلی غافل هستیم.

وی افزود: فایده را درجات بهشتی شدن و قرب به خدا تعیین می کند و اگر کاری در جهت بهشتی شدن و رسیدن به قرب الهی نباشد، مفید نیست و لغو است؛ مومنان واقعی از اعمال لغو فرار می کنند و براین اساس خیلی از فیلم های تلویزیون و فضای مجازی و حرف زدن ما امر بیهوده نسبت به هدف خلقت ما است، امری که برای بندگی و عبودیت ما نفعی نداشته باشد، لغو است و مومنان از این کارهای لغو فراری هستند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی بیان داشت: خداوند در آیات دهم و یازدهم سوره مومنون می فرماید:«این مومنان واقعی وارثان جنات فردوس هستند.» در معارف بهشت شناسی صدها روایت داریم؛ براساس روایات خداوند وقتی کسی را می آفریند، بهشت و جهنم وی را هم می آفریند و کسانی که به جای راه ایمان، راه کفر را انتخاب می کنند بهشت این جهنمی ها بین بهشتیان تقسیم می شود پس مومنان حقیقی عالم وارثان بهشت هستند و بالاترین درجات بهشتی برای بهشتیان آماده شده است.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که 80 آیه در قرآن بر کلید واژه «خلود» اشاره دارد، گفت: خلود یعنی تو به بلندای خدا عمر خواهی کرد، خلقت انسان ابتدا دارد اما انتها ندارد چون از روح خدایی خود در او دمیده شده است و تا خدا خدایی می کند ما زنده هستیم.

وی جنات نعیم و جنات فردوس را از جمله درجات بهشتی بیان و ابراز کرد: ما نیاز به بهشت شناسی داریم؛ جنات نعیم ویژه السابقون السابقون است اما جنات فردوس بالاترین درجات بهشت است که سه گروه انبیاء، صدقین و شهدا به آن می رسند و در روایات است که چشمه های بهشتی از جنات فردوس سرچشمه می گیرد.

حجت الاسلام حیدری کاشانی بیان داشت: همه قصورات گذشته و همه عمری که تباه کرده است را می توان با شهادت جبران کرد به همین خاطر است که اولیای خدا عطش شهادت دارند ما نیز این کیمیای شهادت طلبی را باید در وجود خود تقویت کنیم، تمنای شهادت یعنی تمنای بالاترین درجات بهشتی را داشته باشیم همچنین باید از صادقین پیروی کنیم و سبک زندگی ما مانند پیامبر و آل ایشان باشد.

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: قرآن راهکار بهشتی شدن را به ما نشان می دهد و تأکید دارد که این ها برای متقین آماده شده است پس باید همه هم و غم خود را بگذاریم که نام ما برای بهشت های عالم ثبت شود؛ کسی که تقوا ندارد و مطابق میل خود رفتار می کند در بهشت جایی ندارد، بهشت ویژه متقین است.

کارشناس دینی بیان داشت: تقوا را برخی انجام واجبات و ترک محرمات و  پرهیزکاری معنا کردند که کافی نیست بلکه دقیق تر این است هر عملی را فقط به خاطر خدا انجام دهد و یا از انجام آن به خاطر خدا خودداری کند؛ خدا عاشق محب و دوستدار متقین است، شیعیان پیامبر و آل او متقین و مومنان هستند و مرام، اخلاق و سبک زندگی آن ها علوی است و جا پای امام حسین(ع) می گذارند و دنبال روی از امام رضا و اهل بیت دارند.

وی به تقوا در اعضای هفت گانه با توجه به دعای کمیل اشاره و اظهار داشت: تقوا با حیا ارتباط وسیع دارد، کسی که بی حیا باشد، دین و ایمان ندارد همچنین تقوا در قلب و ذهن از مهمترین مسائل است. از خدا بخواهیم که به تقوای درونی و ذهنی برسیم./864/پ210/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات