۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۶۶۹۶۹
قیس الخزعلی:

اصلاحات حقیقی با تغییر نظام پارلمانی عراق میسر می‌شود

اصلاحات حقیقی با تغییر نظام پارلمانی عراق میسر می‌شود
دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در نخستین سالگرد تظاهرات‌های مردمی گفت که اصلاح حقیقی امور تنها با تغییر نظام پارلمانی کشور و تعدیل قانون اساسی میسر خواهد شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «عصائب اهل‌الحق» عراق، به مناسبت نخستین سالگرد تظاهرات  ۲۵ اکتبر عراق، شب گذشته در پستی در توئیتر، طی پیامی مردم عراق به ویژه طبقه جوان را مورد خطاب قرار داد.

وی نوشت: مردم آگاه ما به ویژه طبقه جوان باید به این نکته مهم توجه کنند که صدایشان را برای مطالبه اصلاحات حقیقی که تعدیل قانون اساسی است بلند کنند.
 
الخزعلی اصلاحات حقیقی در کشور را منوط به تغییر نظام پارلمانی و تعدیل قانون اساسی دانست و نوشت: من قاطعانه معتقدم، تا زمانی که نظام پارلمانی که سهم‌خواهی‌ها را بنا نهاده، تغییر نکند، اصلاحات حقیقی در سطح خواسته و امید مردم محقق نخواهد شد. زیرا به سادگی در نتیجه [تصویب] بهترین قانون انتخابات بر اساس پاکدست‌ترین کمیسیاریای انتخابات، پارلمانی است که ناگزیر خواهد شد به روی کار آمدن شخصیت‌های جدید برای پست‌های ریاستی سه گانه بر اساس سهم‌خواهی رای دهد.این سهم خواهی تا زمانی که نظام پارلمانی در کشور حاکم است، از بین نخواهد رفت.

وی خطاب به مردم عراق و جوانان معترض گفت: شما می‌خواهید که رئیس قوه مجریه تسلیم کنترل و قدرت احزاب سیاسی نباشد و کابینه خود را بر اساس اصل شایستگی و پاک‌دستی تشکیل دهد نه توافق و سهم‌خواهی. این امر تا زمانی که قانون اساسی اصلاح نشود و نظام پارلمانی تغییر نکند، میسر نخواهد شد.
استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود. این تظاهرات‌های که ابتدا با موجی آرام آغاز شد، به مدت چند هفته ادامه یافت تا اینکه دور دوم آن از ۲۵ اکتبر باز سر گرفته شد.  همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

 پس از گذشت یک‌سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی در خیابان‌های مختلف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی، هنوز به هیچ یک از مطالبات اصلی معترضان پاسخ داده نشده و به همین دلیل مردم استان‌های مختلف اعلام کردند که در سالگرد آغاز اعتراضات خود بار دیگر به میدان خواهند آمد. دیروز در نخستین سالگرد تظاهرات‌های اکتبر، چند هزار عراقی در استان‌های مختلف این کشور از جمله بغداد،بصره، نجف اشرف، کربلاء، ذی‌قار به خیابان‌ها آمدند و خواستار تحقق مطالبات خود شدند.  از سوی دیگر دولت عراق نیز با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از این تظاهرات‌ها بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن آن تاکید کرد.

به اعتقاد برخی از احزاب سیاسی عراق از جمله عصائب اهل الحق، ائتلاف الفتح و ائتلاف النصر برقراری نظام پارلمانی به شیوه سهم‌خواهی احزاب و گروه‌ها، موجب فساد و چند دستگی در کشور می‌شود و چرخ اداره امور را لنگ می کند به همین دلیل به دنبال آغاز تظاهرات‌های مردمی و فشار برای استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت از اکتبر سال گذشته، خود او نیز پیشنهاد داد تا نظام ریاستی در کشور برقرار شود فرایند سیاسی در این کشور اصلاح شود.

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» پیش‌تر نیز، قوانین و نظام کنونی در عراق را نامناسب  توصیف کرده و خواستار نظام ریاست‌جمهوری برای کشورش شده بود و با بیان اینکه نظام ریاستی اکنون در بسیاری از کشورهای قدرتمند در حال اجراست، گفت: در عراق هم باید نظام ریاستی یا شبه‌ریاستی باشد تا مردم بتوانند مستقیماً رئیس جمهور را انتخاب کنند. مشکل عراق در سیستم است نه در افراد./د102/ف
ارسال نظرات