۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۶۷۴۴۹
مشاور رئیس جمهور الجزایر:

استعمارگران فرانسوی از استخوان شهدا صابون ساختند

استعمارگران فرانسوی از استخوان شهدا صابون ساختند
مشاور رئیس جمهور الجزایر فاش کرد که استعمارگران فرانسوی از استخوان اعضای جنبش مقاومت این کشور، برای ساخت صابون و شکر استفاده می کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، عبدالمجید شیخی مشاور امور تاریخ رئیس جمهور الجزایر گفت: فرانسه با استفاده از استخوان الجزایری هایی که در دوران استعمار به قتل رسانده، صابون و شکر می ساخته است.

مشاور رئیس جمهور الجزایر افزود: موانع و دست اندازهایی که طرف فرانسوی در برابر بازیابی آرشیو الجزایر ایجاد می کند، چنددلیل دارد؛ که مهم ترین آن ها، ترس از لو رفتن جنایاتی است که اعتبار فرانسه را زیر سؤال می برد؛ دلیل دیگر، مسأله تبدیل استخوان اجساد الجزایری ها به صابون و شکر است.
 
به گزارش خبرگزاری الجزایر، شیخی تأکید کرد: مسأله بازیابی آرشیو قاچاق شده به فرانسه، از زمان استقلال، موضع ثابت الجزایر بوده؛ و در این راستا تلاش های زیادی کرده تا این آرشیو را بازگرداند؛ اما این تلاش ها، هر بار با مانع تراشی طرف فرانسوی روبرو می شده است.

وی افزود: جامعه الجزایر هنوز هم درگیر گره گذشته استعماری خود است؛ و این باعث می شود مسأله آرشیو، یک مسأله بسیار حساس به شمار رود، چرا که ابهامات و همه وقایع رخ داده در این مرحله پاک شده از تاریخ کشور را روشن می کند.
 
عبدالمجید شیخی گفت: الجزایر برای استعمارگران فرانسوی، همانند یک میدان واقعی آزمایش اقدامات وحشیانه ای بوده که بعدا در دیگر مستعمره ها اجرا می کرد؛ مستعمره هایی که از تجارت برده رنج می بردند؛ وشخصیت هایی بلندپایه و سرشناس از جامعه فرانسه نیز در تجارت برده دست داشته اند؛ و اسناد همه این رفتارها در آرشیو مذکور موجود است.
 
کشور مسلمان الجزایر در شمال آفریقا،  در ژوئیه 1962، پس از 132 سال استعمار و اشغال فرانسه، اعلام استقلال کرد؛ پیش درآمد این رهایی از استعمار، 8 سال جنگ، با صدها هزار قربانی بود.
ارسال نظرات