۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۶۷۶۳۸

اهدای ۱۲‌ هزار نسخه کتاب در قالب کمک‌های مؤمنانه

اهدای ۱۲‌ هزار نسخه کتاب در قالب کمک‌های مؤمنانه
مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت گفت: در راستای بیانات اخیر رهبر انقلاب و تأکید بر حضور نیرو‌های مخلص و جهادی ۱۲ هزار نسخه کتاب در قالب کمک مومنانه اهدا شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با توجه به بیانات اخیر رهبر انقلاب و تأکید بر حضور نیروهای مخلص و جهادی برای کمک‌های مؤمنانه، برخی از اهالی فرهنگ دست‌به‌کار شده تا علاوه بر تغذیه جسم، روح و فرهنگ مردم را سیراب کنند. این طرح در سومین مرحله خود به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با همکاری ۶ ناشر، فعالیت خود را آغاز کرده است.

احمد عطایی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در گفت‌وگویی درباره این فعالیت‌ها اظهار داشت: ما این طرح را قبلاً در ماه مبارک رمضان و همچنین دهه اول محرم انجام دادیم. اساس طرح به این شکل است که خیرین نهادهای فرهنگی و اشخاصی که مایل هستند در طرح مومنانه فرهنگی شرکت کنند، ۵۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب را تقبل می‌کنند و ناشر هم علاوه بر ۳۰ درصد تخفیف مرسوم، ۲۰ ‌درصد هم تخفیف به‌عنوان همدلی مومنانه فرهنگی ارائه می‌دهد و به این شکل مشارکت می‌کند.

وی افزود: این کتاب‌ها در کنار بسته‌های ارزاقی که تهیه شده است، بسته‌بندی می‌شوند و به خانواده‌هایی که در مناطق محروم هستند و شناسایی شده‌اند، تحویل داده می‌شود. این سبب می‌شود که علاوه بر تغذیه جسم، روح و جانشان هم تقویت شود و سر سفره فرهنگی ارتزاق کنند. با توجه به میزان حمایتی که خیرین دارند، تعداد کتاب‌های هر بسته با توجه به قیمت پشت جلد، متفاوت است.

عطایی در ادامه توضیحات درباره این طرح گفت: ما در طرح‌های قبلی ۳۰ ‌هزار بسته معیشتی و فرهنگی تدارک دیده بودیم. یک نوبت به جنوب تهران و شهرهای ورامین و پاکدشت و قرچک ارسال داشتیم. خانواده‌ها کاملاً شناسایی شده بودند و با توجه به سطح سوادشان، کتاب‌ها را برایشان تدارک دیدیم. ما با توجه به تأکید رهبر انقلاب برای داشتن پیوست‌های فرهنگی در فعالیت‌ها، به سازمان‌های دیگر هم این طرح را پیشنهاد دادیم؛ اما استقبالی صورت نگرفت.

این ناشر انقلابی در ادامه افزود: در طرح اولیه‌ای که به ارشاد دادیم، درخواست کرده بودیم ۶۰۰ میلیون به این طرح اختصاص داده شود و ناشران هم ۶۰۰ میلیون اختصاص دهند تا چهار استان محروم بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را پوشش بدهیم. در مرحله اجرا آن‌طور که انتظار داشتیم، وزارت ارشاد موافقت نکرد و حداکثر تا ۶۰ ‌میلیون تومان تخصیص داد.

عطایی در ادامه گفت: وزارت ارشاد در سال، نزدیک به ۲۰ نمایشگاه استانی برگزار می‌کرد که امسال تعطیل شده است؛ از طرفی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم تعطیل شد و قرار بر این شد که به صورت مجازی برگزار کنند. طرح‌های بهاره و تابستانه و پاییزه هم که سر جای خودش بود. ما گفتیم اگر هزینه یک یا دو نمایشگاه‌‌‌‌‌‌ استانی را به این امر اختصاص بدهید، کفایت می‌کند. متأسفانه نپذیرفتند که در حد یک نمایشگاه استانی این هزینه را متقبل شوند.

مدیر انتشارات قدرولایت در پاسخ به تعداد این بسته‌های فرهنگی گفت: بنای اولیه ما بر ۳۰ ‌هزار بسته بود که با این روند به دوهزار بسته کاهش یافت. ما این طرح را فقط با ناشرانی که می‌دانستیم موافقت می‌کنند و این ۵۰ درصد را هم متقبل می‌شوند، مطرح کردیم. برخی از ناشران هم حاضر نشدند ۵۰ درصد تخفیف بدهند. ضمن اینکه ارشاد شرط کرده بود که اسامی کتاب‌ها را در اختیارشان بگذاریم. سپس از هر عنوان کتاب، ۵۰۰ جلد از ناشران درخواست کردیم. ناشران هم در این موقعیت، موجودی ندارند و نمی‌شود درخواست تجدید چاپ کرد. بنابراین از کتاب‌هایی که موجود دارند، چهار بسته ۵۰۰ تایی تدارک دیده‌ایم. به طور کلی باید بگویم که ۱۲ هزار نسخه کتاب تدارک شده است.

عطایی در پاسخ به اینکه این کتاب‌ها شامل چه موضوعاتی است گفت: در این چهار بسته ۲۵ عنوان کتاب موجود است. ۹ عنوان کتاب با موضوعات عمومی، هشت عنوان کتاب کودک و نوجوان و الباقی متفرقه است. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است و به تناسب افراد هر خانواده، کتاب‌ها را تهیه کرده‌ایم که بلا‌استفاده نمانند. رایزنی‌ها هم با عوامل در بوشهر و کرمان انجام شده است که ان‌شاءالله بسته‌ها را به دست خانواده‌ها برسانند.

عطایی با تشکر از ناشرانی که در این طرح شرکت کردند، گفت: این مرحله از  طرح با همکاری انتشارات رسول آفتاب، شهید کاظمی، جمال، پیام آزادی، یازهرا و قدرولایت برگزار شد./826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات