۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۶۷۹۲۷
تیتر صفحه نخست صبح نو؛

آمريكا عليه آمريكا

آمريكا عليه آمريكا
هرچند روند شمارش آرا در آمریکا به‌ طول انجامیده اما جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با به‌دست‌‌‌آوردن 264 رأی الکترال و کسب احتمالی دست‌کم 6 رأی الکترال دیگر، ترامپ را در آستانه شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی شکست احتمالی ترامپ، حالا برخی از مسوولان بلندپایه کاخ سفید بی‌سرو‌صدا در حال دور‌شدن از دونالد ترامپ هستند و با توجه به پیشتازی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا، از ادامه حمایت از ترامپ عقب‌نشینی کرده‌اند؛ چنانکه یک مشاور ارشد ترامپ نوشت: «کار (ترامپ) تمام شد». مشاور دیگری هم درباره ترامپ گفت: «او در انزوا قرار گرفته است.» اما ترامپ حاضر نیست نتیجه انتخابات را بپذیرد. او می‌‌گوید آرای انتخاباتی‌اش را دزدیده‌اند و با جمع‌‌آوری یک تیم حقوقی درصدد شکایت از سیستم انتخاباتی و نتیجه آراست. درحالی‌که بایدن در چند ایالت باقیمانده از ترامپ جلو افتاده‌است، رییس‌جمهور آمریکا درحال جمع‌آوری پول برای تامین هزینه‌‌‌های تیم حقوقی اثبات تقلب در انتخابات و دفاع از آرای خود است. ستاد انتخابات ترامپ گفته او نیاز به حدود 100 میلیون دلار کمک دارد. خبرگزاری رویترز از زبان یکی از مشاوران ترامپ نوشته است که راهبرد طرح دعوای قضایی ترامپ، طرحی آسیب‌زننده به رییس‌جمهور است و به نظر می‌‌رسد تیم ترامپ از نتیجه انتخابات غافلگیر شده و برای یک مبارزه حقوقی آمادگی ندارد.

آشفتگی انتخاباتی آمریکا

حالا خرابی یک ماشین شمارش آرا که 6 هزار رای ترامپ را به حساب بایدن گذاشته، امیدواری ترامپ را برای پیگیری شکایت از انتخابات جدی‌تر کرده است و حالا باید 47 منطقه دیگر هم که از این سیستم برای شمارش آرا استفاده کرده‌اند، بازشماری شوند. تصویری هم از پنسیلوانیا منتشر شده که خرابی دستگاه‌های اخذ رای در روز انتخابات را نشان می‌‌دهد. از سوی دیگر واشنگتن‌پست نیز گزارش داده که اداره پست آمریکا در روز رای‌گیری، نتوانسته بیش از 150 هزار برگه رای پستی را به مقصد برساند؛ انتخاباتی که بیشتر طرفداران دموکرات‌ها در آن شرکت کرده بودند. در جورجیا هم یک سطل زباله پیدا شده که برگه‌‌‌های رای به ترامپ در آن ریخته شده بود و مشاور حقوقی ترامپ نیز گفته در پنسیلوانیا 21 هزار رای پیدا شده که صاحبان آنها چندین سال پیش فوت کرده‌اند. ترامپ هم گفته «در پنسیلوانیا 500 هزار رای از بایدن جلو بوده است و حالا عقب افتاده و این به علت سیستم فاسد پنسیلوانیاست.» اگر بایدن در این ایالت کلیدی به پیروزی برسد، او برنده انتخابات ریاست‌‌جمهوری خواهد شد. ترامپ برای حفظ سمت خود باید در پنسیلوانیا و سه ایالت از چهار ایالت مهمی که شمارش آرا همچنان در آن‌ها ادامه دارد، به پیروزی برسد.

دودستگی در آمریکا

در پنسیلوانیا، در یک سوی خیابان جشن و پایکوبی در جریان است که این افراد حامیان جو بایدن هستند و در سوی دیگر هم حامیان دونالد ترامپ تجمع کرده‌اند. حامیان ترامپ در لاس‌وگاس شعار می‌‌دادند این دزدی را تمام کنید. مخالفان ترامپ هم از او خواستند قدرت را واگذار کند. این مخالفان در واشنگتن آدمک دونالد ترامپ را که شبیه جانوری جونده است در دست داشته و به سیاست‌های وی در طول دوران ریاست‌‌جمهوری‌اش اعتراض ‌کردند. همچنین این معترضان چند مترسک روی فنس‌ها نصب ‌کردند که روی لباس آن‌ها عبارت «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» نقش بسته است. آنها با دردست‌داشتن پلاکاردهایی با شعار «تو اخراجی» و «بازنده» خواهان پذیرش شکست از سوی ترامپ شدند.

ترامپ هم خطاب به جو بایدن گفته اگر اشتباه کند و خود را پیروز انتخابات بخواند، او هم اعلام پیروزی خواهد کرد.

نشریه «ویک» هم در کاریکاتوری، بایدن و ترامپ را در حال از‌بین بردن نقشه آمریکا به تصویر کشیده و رسانه‌ای دیگر هم گفته باید آماده انتقال سخت قدرت در آمریکا باشیم.

به دروغ‌ها در کاخ سفید پایان می‌‌دهیم

«برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یک کلیپ ویدئویی 6دقیقه‌ای، بایدن را رییس‌جمهور بعدی آمریکا معرفی کرد. وی در بخش نخست این کلیپ ویدئویی با معرفی بایدن به‌عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «همین الان که با شما صحبت می‌کنم، به نظر می‌رسد که «جو بایدن» (نامزد دموکرات) در مسیر کسب آرای‌ الکترال ایالات پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا و نواداست و رییس‌جمهور بعدی ما خواهد شد.» وی با بیان اینکه نبرد دموکرات‌ها تازه آغاز شده است، گفت: «این انتخابات تعیین می‌کند که آیا ما می‌توانیم به دروغ‌های پاتولوژیکی (آسیب‌شناسی) در کاخ سفید پایان دهیم و از دموکراسی و حاکمیت قانون در کشور خود محافظت کنیم یا خیر و شکر خدا به نظر می‌رسد که ما توانستیم چنین چیزی را تحقق بخشیم.»

کاخ سفید متشنج است

حالا حتی دوستان ترامپ نیز نمی‌توانند وضعیت آشفته او در کاخ سفید را کتمان کنند، به‌طوری‌که یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی، از متشنج بودن اوضاع کاخ سفید خبر داده و گفته به دنبال انتشار اخبار متوالی درباره پیروزی احتمالی «جو بایدن»، جو کاخ سفید به‌ویژه در اطراف «دونالد ترامپ» بسیار بد توصیف شده است. طبق این گزارش، «اوماروسا نیومن» مشاور سابق ترامپ گفته كه «اطلاع یافتم ترامپ حال و حوصله خوبی ندارد، بر سر همه فریاد می‌زند و از وکلای خود می‌خواهد که دست به کار شوند. همچنین از آنها می‌خواهد که شمارش آرا را هر طور که شده متوقف کنند.» در این گزارش آمده است که «دو تن از دستیاران نزدیک ترامپ خبر داده‌اند او نمی‌خواهد به شکست اقرار کند؛ حتی اگر رسما در انتخابات شکست بخورد.» اما اواخر روز گذشته شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی و همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام اینکه جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت کلیدی پنسیلوانیا شده است، وی را برنده نهایی انتخابات و رئیس‌جمهور آینده آمریکا معرفی کردند.

آسوشیتدپرس خبر داد که بایدن در پنسیلوانیا پیروز می‌شود این ایالت ۲۰ الکترال دارد. پس از آن، دونالد ترامپ نیز در بیانیه ای از پذیرش پیروزی بایدن خودداری کرد و گفت که انتخابات هنوز با پایان خود فاصله دارد. رئیس جمهور کنونی آمریکا اعلام کرد که بایدن از آن رو با همراهی رسانه‌های متحدش، خود را با عجله در موقعیت برنده قرار داده که نمی‌خواهد حقیقت افشا شود.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات