۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۶۸۰۳۸
مسیر گمراهی؛

تفرقه افکنی؛ چوب حراج به سرمایه کهن علمی اسلام

تفرقه افکنی؛ چوب حراج به سرمایه کهن علمی اسلام
نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که اظهارات سید کمال حیدری سبب شد دشمنان شادمان شده و حرف های ضد حوزوی خود را علیه علمای شیعه مطرح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره اظهارات سید کمال حیدری و اعلام موضع از سوی جامعه مدرسین در این رابطه گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک نهاد شناخته شده حوزوی در راستای صیانت از ارزش های حوزوی و جایگاه حوزه در قضایای مهمی که تا کنون پیش آمده به مسؤولیت دینی و علمی خود عمل کرده و عمل می کند.

وی افزود: اگر مشاهده شود که فردی به هر دلیل خواه به خاطر کج سلیقگی یا اعوجاج فکری یا عدم تعادل و توازن روحی لازم ثروت و سرمایه هزار ساله علمای سلف را مورد اشکال و احیاناً هجمه قرار دهد و چوب حراج به این تراث عظیم و سرمایه کهن علمی حوزه و ملت و بلکه اسلام بزند، طبیعی است که وظیفه هر فرد، مجموعه و نهادی که خودش را دلسوز اسلام، حوزه و روحانیت می داند، مقابله است به این معنا که روشنگری کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در سال 1392 به مناسبت سالگرد ارتحال فقیه بزرگوار و استاد معزز آیت الله شیخ جواد تبریزی که در بیت ایشان مجلس بزرگداشتی برگزار شده بود و تعداد زیادی از اساتید حوزه در آن محفل حضور داشتند، بحثی را در رابطه با جایگاه و نقش حوزه در صیانت از اسلام و احکام آن مطرح کردم؛ در آن جلسه به این جمله استشهاد کردم که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تجلیل از مقام علمی شاگردان ممتازشان همچون زرارة بن اعین و محمد بن مسلم و امثال ایشان فرمودند «لولا هولاء لأندرست آداب النبوه»؛ امام خمینی(ره) نیز در اوایل انقلاب اسلامی فرمودند «اگر فقها نبودند اسلام نبود».

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در همان سال ها سید کمال حیدری در اظهاراتی  تفسیر علی بن ابراهیم و کافی شریف را زیر سؤال برده بود، ادامه داد: در آن جلسه عرض کردم یک آقایی در حوزه علمیه قم که در کسوت روحانیت بوده و از اهل علم به شمار می رود با گویش طلبگی، ثروت و سرمایه عظیم حوزه و دستاوردهای بزرگ فقهی علما را مورد هجمه و حمله قرار داده است و تلاشش بر این است که نسبت به اصلی از اصول اصلی اسلام تشکیک ایجاد کرده و باورها را متزلزل کند و پایه ها را مورد تردید قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر کلینی ها و صدوق ها و شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها که از مفاخر دنیای اسلام به شمار می رود را از حوزه بگیریم، دیگر چه چیزی باقی خواهد ماند؟ رونق و برکت و تعالی فقه مرهون تلاش های خستگی ناپذیر فقها بوده است، آنگاه چگونه می توان آنها را بر خلاف موازین علمی زیر سؤال برد؟ بنده در آن جلسه توصیه هایی نیز به این شخص داشتم و تأکید کردم که نباید نسبت به این موضوعات هجمه صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان اینکه بر اساس روایات، اگر انحرافی که مایه ضربه زدن به اسلام و ترویج افکار غلط است در جامعه رواج پیدا کند عالمان باید در برابر آن موضع گیری کرده و روشنگری کنند، تأکید کرد: علما باید در هنگام مواجهه با چنین موضوعاتی، خیرخواهانه و مشفقانه به عاملان آن انحراف تذکر دهند، اگر مفید فایده واقع نشد آنها را دعوت به مناظره کنند و اگر باز هم فایده ای نداشت موضوع را در جلسات خصوصی بیان کنند و اگر باز هم تأثیری نداشت از طریق بیانیه و اعلام موضع رسمی جلوی آنها را بگیرند.

وی در ادامه بیانیه جامعه مدرسین درباره اظهارات سید کمال حیدری را مورد حمایت قرار داد و آن را در راستای عمل به وظایف ذاتی این نهاد دانست و اضافه کرد: بیانیه جامعه مدرسین در حالی منتشر شد که این نهاد و اعضای آن طی سالیان گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سید کمال حیدری تذکر داده بودند و او را دعوت به مناظره کرده بودند، اما این امور تأثیری بر وی نگذاشته بود؛ این بیانیه به عنوان روشنگری و اعلام موضوع در برابر اعوجاج ها منتشر شد؛ جامعه مدرسین مسؤولیت صیانت از قداست حوزه و ارزش های حوزوی را بر عهده دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما نباید تحت تأثیر برخی مسائل که گاهی از خارج هم به آن دامن زده می شود، قرار بگیریم، خاطرنشان کرد: کسانی به حمایت از حیدری برخاستند که مخالفان سرسخت تشیع بوده و حتی شیعه را با استناد به زیارت جامعه کبیره، غالی می خوانند؛ این نشان می دهد، اظهارات سید کمال حیدری یک جریان عادی نیست، بلکه برخی می خواهند با این گونه بهانه ها حوزه را مورد هجمه قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی همچون سید کمال حیدری نباید با اظهارات خود دشمنان اسلام، نظام، حوزه و روحانیت را شادمان سازند؛ مشاهده کردیم که در این جریان گروه های معاند از آن جهت که در حوزه آرای متضاد مطرح می شود، شادمان شده و از آن در جهت اهداف پلید خود سوء استفاده کردند و حرف های ضد حوزوی خود را علیه علمای شیعه مطرح کردند./841/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا علی یا عظیم
United States
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
تفرقه در لوای نواندیشی علمی!
1
1
سید عارف نوریان
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
سید کمال از مناظره علمی ابا داره
1
0
امید بدون ماسک
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
چرا این دروغ ها را به آیت الله حیدری نسبت می دهید؟؟

آیت الله حیدری قائل به تکفیر است؟؟

او که بر خلاف نظر مشهور، اهل سنت را مسلمان ظاهری و باطنی و مؤمن میداند.

سب و لعن و توهین به مقدسات همه انسان ها را و نه فقط مسلمانان را، شرعاً حرام میداند.
0
0