۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۶۸۰۸۲

افتتاح مرکز اسناد خانه کتاب و ادبیات ایران در هفته کتاب

افتتاح مرکز اسناد خانه کتاب و ادبیات ایران در هفته کتاب
مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران از افتتاح مرکز اسناد خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (٢۴ تا ٣٠ آبان) خبر داد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ایوب دهقانکار روز سه شنبه در نشست خبری بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: فعالیت‌های هفته کتاب امسال در چند بخش انجام می‌شود؛ بخشی ذیل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تعریف شده است. بخش دیگر، علاوه بر خانه کتاب و ادبیات، توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ انجام خواهد شد. همچنین انجمن‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد هم برنامه‌هایی دارند. همه این فعالیت‌ها، پیوست استانی دارد و ویژگی هفته کتاب امسال هم، همین فعالیت استان‌هاست.

وی افزود: در این دوره چند رویکرد لحاظ شده است؛ اشتراک‌سازی برنامه ها با هدف به‌کارگیری ظرفیت شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است. همچنین ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌سنجی برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفت و سعی شد ظرفیت تشکل‌ها و نهادهای و اشخاص حقیقی و حقوقی که مغول مانده، شناسایی و ظرفیت‌سازی شود تا بتوانیم با گفتمان‌سازی بعد ژرف‌نگرانه بدهیم زیرا بنا داشتیم این برنامه‌ها در جامعه ایجاد ظرفیت کند و ظرفیت‌های مغفول با چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت بالفعل شود.

مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: امسال کرونا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود اما خوشبختانه نه‌تنها با کاهش استقبال مواجه نشدیم که شاهد استقبال مخاطبان مانند انجمن‌های علمی و صنفی و تشکل‌ها و مروجان کتاب بودیم و ما را به این نتیجه رساند که هفته کتاب از مرحله دولتی‌بودن خارج شده است.

دهقانکار اضافه کرد: برنامه‌های امسال اکثرا یا مجازی است یا اگر حضوری است با حداقل نیروها و حداکثر پروتکل‌های بهداشتی است. در این میان، فراگیرترین برنامه، طرح پاییزه کتاب است. استقبال کتابفروشی‌ها قابل توجه بود و تا دیروز ٨٢٠ کتابفروشی به این طرح ملحق شدند.

دبیر هفته کتاب همچنین گفت: جشنواره دیگر، جشنواره کتاب و رسانه است. همچنین ۱۵ سالگی خبرگزاری کتاب (ایبنا) را جشن خواهیم گرفت. در کنار این برنامه ها در این هفته، ٣٣ نشست‌ با ٩٠ سخنران خواهیم داشت و البته از اهالی قلمِ متولد تیر تا آبان تجلیل خواهد شد. همچنین مرکز اسناد خانه کتاب و ادبیات ایران هم در این هفته افتتاح خواهد شد.

او همچنین خاطرنشان ساخت: بنا داریم امسال به‌جای کتاب‌گردی، کتابفروشی‌ها را به خانه‌ها ببریم و  ضمناً در هفته کتاب، کتابفروشی‌های تهران و شهرستان‌ها، در مسیریاب‌های رسمی کشور (بلد و نشان) جاگذاری خواهد شد.

دهقانکار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ویژگی‌های مرکز اسناد خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: وقتی سه نهادِ موسسه خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ادغام شد، مقرر شد مجموعه تصاویر، نامه‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری و اسناد که مشتمل بر ٣٠ سال فعالیت این سه‌موسسه است، را در یک جا نگهداری کنیم تا بتوانیم از تجربیات گذشته درس بگیریم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

گفتنی است در این برنامه متولیان هفته کتاب در شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب ایرانِ سال جاری، به‌صورت آنلاین سخن گفتند. ازجمله این برنامه‌ها، افتتاح فرهنگسرای بهمن‌بیگی به عنوان بزرگترین فرهنگسرای جنوب کشور و کتابخانه آن، بزرگترین کتابخانه شهر شیراز است.

بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ٢۴ تا ٣٠ آبان برگزار می‌شود./826/

ارسال نظرات