۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۶۸۵۴۷
آیت الله رشاد:

طلاب از قرآن کریم برای کشف و توسعه آیات الاحکام غفلت نکنند

طلاب از قرآن کریم برای کشف و توسعه آیات الاحکام غفلت نکنند
آیت الله رشاد با بیان اینکه طلاب از قرآن کریم برای کشف و توسعه آیات الاحکام غفلت نکنند، گفت: حوزه علمیه باید قاری و تالی قرآن تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی‌اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) صبح امروز در جلسه درس خارج که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: کسی اگر در حال قرآن خواندن بمیرد و وارد جهنم شود آن فرد در زمره کسانی بوده که قرآن کریم را به سخره و استهزا گرفته است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خطاب به طلاب و حوزه های علمیه، اظهار داشت: قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان ناپذیری است که در اختیار طلاب قرار دارد و نباید از آن غفلت شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران اهتمام به مسائل و آموزه های قرآنی را یک ضرورت برای طلاب و حوزه های علمیه برشمرد و عنوان کرد: حوزه های علمیه باید به معنای واقعی کلمه قاری و تالی به قرآن کریم تربیت کنند.

وی افزود: گاهی انسان می بیند طلبه بعد از چند سال گذراندن دروس حوزوی هنوز تجوید و صلاة او صحیح نیست در حالی که این کمترین وظیفه طلبه است که نسبت به ساحت مقدس قرآن برعهده دارد.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه طلبه باید به معانی و فهم ترجمه قرآن تسلط داشته باشد، ابراز کرد: گاهی ممکن است طلبه در مقام فهم قرآن کریم و آشنایی با تفسیر تلاش معرفتی کند اما متاسفانه آن چیزی که فرا گرفته در سایر حوزه ها به کار نبندد و استفاده نکند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه طلبه آن چیزی که از قرآن کریم آموخته باید به سایر علوم توسعه دهد، اظهار داشت: برای مثال طلبه باید قرآن را به خدمت ادبیات بگیرد، یا در حوزه کلام بحثی که انجام می دهد و سخنی که می گوید از آیات و شواهد قرآنی مشهون باشد و یا اگر در حوزه فلسفه مشغول است باید بداند که خیلی از معارف و مفاهیم فلسفی قابلیت استنباط از قرآن را دارد؛ قرآن کریم حاوی حقایقی است که می توان از آن در سایر حوزه ها بهره برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود در قرآن کریم تنها 150 یا 500 آیه به احکام پرداخته بیانگر آن است که ما به قرآن در فقه اهتمام نداریم، چرا تصور می کنیم در قرآن کریم که منبع اصلی تشریح شریعت قراء است تنها 500 آیه از 6 هزار آیه آیات الاحکام است؟ قطعا آیات الاحکام وسیع تر است؛ آیات الاحکام از ضروریات فقه است که باید طلاب آن را توسعه دهند./813/

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات