۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۶۸۸۸۳
میراث مادری(۲)؛

رفتار نامناسب مادران، عامل اصلی بد‌حجابی دختران

رفتار نامناسب مادران، عامل اصلی بد‌حجابی دختران
حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: حرص و ولع زیاد والدین در تربیت دینی فرزندان موجب داد زدن، اجبار کردن و امرونهی زیاد می‌شود و در نتیجه دلزدگی را برای فرزند به وجود می‌آورد.

شکاف بین نسل‌ها پدیده‌ای است که با گذشت چهاردهه از انقلاب اسلامی در کوچه و خیابان‌ها مشاهده می‌شود. ملموس‌ترین قرینه‌‎ای که بر این ادعا صحه می‌گذارد، راه رفتن مادری چادری، متدین و باحجاب در کنار دختری بدحجاب است و همیشه این سؤال مطرح است که علت بدحجابی شخصی که زیر چتر خانواده مذهبی بوده، چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، کارشناس و مشاور امور خانواده و تربیت فرزند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا بی‌دینی فرزندان را به خاطر حرص نادرست و زیاد خانواده‌ها در تربیت فرزندان دانست و گفت: عمده مشکلات بی‌دینی فرزندان به خاطر حرص و ولعی است که در تربیت دینی فرزندان دارند؛ این حرص زیاد موجب داد زدن، اجبار کردن، امر و نهی زیاد و... می‌شود و درنتیجه دلزدگی را برای فرزند به وجود می‌آورد.

وی با بیان این نکته که باورهای دینی آموزشی نیست اظهار داشت: باورهای دینی سرایت کردنی است و اصلا بینش را نمی‌شود تعلیم داد؛ وقتی شخصی به مادرش علاقه‌مند است از او پذیرش و حرف‌شنوی دارد ولی وقتی حس نفرت از خانواده در کسی پدیدار شود، به هرنحوی با تفکرات خانواده مخالفت می‌کند.

کارشناس مسائل خانواده دو بال را برای تأثیر گذاری مادر بر فرزند لازم دانست و تصریح کرد: اگر والدین نزد فرزند محبوبیت و مقبولیت داشته باشند، به صورت ناخودآگاه تفکرات مادر به فرزند منتقل می‌شود؛ هرکدام از اینها لنگ بزند، باعث می‌شود تأثیرگذار پایین بیاید.

وی افزود: شما هرکسی را دوست بدارید از او الگو گیری می‌کنید، سبک زندگی‌تان مانند او می‌شود، پوشش شما و حتی نوع راه رفتن شما نیز مانند او خواهد شد؛ اکون اتفاقی که در خانه‌ها می‌افتد دقیقا برعکس این است.

حجت الاسلام واعظ موسوی اصلی‌ترین دلیل بی‌حجابی دخترانی که در خانواده مذهبی هستند را رفتارهای بد والدین دانست و خاطرنشان کرد: آینده شخص در بزرگسالی، حاصل تجربیات شخصی‌اش در گذشته و به خصوص در کودکی است؛ حال اگر این شخص از مادر محجبه خود خاطراتنی بدی را داشته باشد، تجربیاتش نهادینه شده به باورهایش بدل می‎شود.

وی در توضیح تأثیر پذیری فرزند از مادر اذعان کرد: من برادری داشتم که 6 سال از من کوچکتر بود و در سن 17 سالگی شهید شد، موقع خوابیدن باید چادر مادر را بغل می‌کرد تا خوابش ببرد؛ این کار او به خاطر دوست داشتن فردی بود که چادر را می‌پوشد؛ اگر این فرد بزرگ می‌شد قطعا زن چادری می‌گیرفت و دخترش را نیز به حجاب دعوت می‌کرد. از پایگاه محبوبیت و مقبولیت شروع کنید.

کارشناس امورخانواده و تربیت فرزند با اشاره به این روایت امام رضا(ع)، «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» تأکید کرد: اهل‌بیت(ع) را باید در دل‌ها نفوذ داد و خودشان فرمودند ما را محبوب کنید؛ اگر مادر محجبه‌ای بخواهد با زور، تهدید، تنبیه و... دخترش را باحجاب کند، نتیجه‌ای برعکس خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
تا حدودی موافقم
3
0