۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۶۹۰۳۱

معرفی کتاب «سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی»

معرفی کتاب «سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی»
کتاب «سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)» درباره مبانی فکری و نظری اندیشه امام خمینی (ره) و ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل ایشان نوشته شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)» درباره مبانی فکری و نظری اندیشه امام خمینی (ره) و ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل ایشان است و توسط سیده فاطمه فقیه خلجانی نوشته شده است. 

معرفی شناسنامه‌ای کتاب

کتاب «سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)» توسط سیده فاطمه فقیه خلجانی نوشته شده و توسط چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است.

این کتاب درباره...

کتاب سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره) درباره مبانی فکری و نظری اندیشه امام خمینی (ره) و ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل ایشان است، سرمایه اجتماعی عبارت است از مفاهیمی که به تازگی با ورود به حوزه علوم اجتماعی در زمره مباحث کانونی قرار گرفته‌اند چراکه امروزه اهمیت سرمایه‌های اجتماعی در کنار سرمایه‌های مادی و فیزیکی بیش از پیش آشکار شده است. در گذشته تأکید اصلی بر سرمایه‌های مادی و فیزیکی بوده اما امروزه در کنار سرمایه‌های انسانی فیزیکی و اقتصادی، سرمایه‌های دیگری به نام «سرمایه اجتماعی» مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری‌که اثربخشی مؤثر سایر سرمایه‌ها منوط به سرمایه اجتماعی دانسته می‌شود.

این کتاب را بخوانید چون...

در حال حاضر حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی از مهم‌ترین نیازهای جامعه است و مطالعه دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی (ره)  به‌عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران در خصوص توجه به این مسئله حائز اهمیت است.

این کتاب را توصیه می‌کنم به...

این کتاب را به تمامی علاقه‌مندان و فعالین حوزه اجتماعی توصیه می‌کنم.

اگر بخواهم درباره کتاب خیلی کوتاه برای شما توضیح بدهم باید بگویم که...

بررسی اندیشه و عمل امام خمینی (ره) در این راستا نیز از این جهت ضرورت می‌یابد که ایشان به‌عنوان یک رهبر مذهبی و مردمی با هوش و درایت کم‌نظیر، بینش عمیق و شناخت دقیقی که از مسائل انسانی اجتماعی و سیاسی داشتند در برهه‌ای از تاریخ رهبری جامعه ایران را بر عهده گرفتند و به شایستگی از این سرمایه‌ها بهره گرفتند چراکه بارزترین جلوه به فعلیت درآمدن سرمایه اجتماعی ملت ایران را می‌توان انقلاب اسلامی مردم ایران دانست که به رهبری امام خمینی (ره) انجام گرفت و آمادگی شگرفی در مردم برای عمل جمعی پدید آورد.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد پرداختن به این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که به این نظریه برای نخستین بار از این زاویه نگریسته می‌شود و ما را نسبت به وجود مصادیق و شاخص‌های سرمایه اجتماعی در اندیشه امام خمینی (ره) و وجود سرمایه‌های اجتماعی بومی و خاص جامعه اسلامی ایران و اهمیت و اثرگذاری آن‌ها بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) آگاه می‌کند.

این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم...

یکی از ویژگی‌های بارز رهبری امام خمینی (ره) مردم‌گرایی و اعتقاد و اطمینان ایشان به مردم بود به‌طوری‌که امام خمینی (ره)  به‌عنوان یک رهبر مردمی در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود و همین ویژگی توان بالایی از رهبری جامعه را به ایشان داده بود در واقع نگاه امام به مردم از یک اعتقاد مبنایی به پاک بودن سرشت بشری و قائل بودن به‌حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش سرچشمه می‌گرفت و این اعتقاد مبنایی باعث شده بود تا امام در مقاطع مختلف در مواضع گوناگون اعتماد خویش به مردم را به اثبات برساند. (ص ۲۰۳)/826/

ارسال نظرات