۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۶۹۱۲۱

انتشار کتاب "درآمدی بر حقوق بشر در اسلام"

انتشار کتاب
مهدی ذاکریان در کتاب جدید خود پرسش های متعددی را در مورد حقوق بشر در اسلام بررسی و پاسخ داده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، زندگی انسان همواره با شیرینی ها و دشواری هایی رو به رو می شود. هنگامی که دشواری ها و تلخی ها به ستم، استبداد و بی عدالتی بیانجامد، آنگاه انسان از مرز دشواری به ناامنی رسیده و حقوق او نقض می شود. این گونه است که حقوق بشر به میدان می آید. در کنار حقوق بشر، ادیان نیز گاه به رهایی انسان ها کمک کرده اند. در همین زمینه است که ضرورت آشنایی با مکتب حقوقی اسلام پیش می آید.

اسلام در خصوص حقوق بشر چه دیدگاهی دارد؟ کارنامه حقوق بشری نظام حقوقی اسلامی چیست؟ در تطبیق آن با سایر مکاتب حقوقی معاصر به چه نتایجی دست می یابیم؟ اسلام چه چیزی می تواند به حقوق بشر جهانی بیافزاید؟ این گونه است که این کتاب به رشته نگارش درآمده است.

در این کتاب بر روی سه موضوع کانونی تمرکز می شود: ۱. حقوق بشر چیست؟ ۲. اسلام و حقوق بشر چگونه معنا می دهد؟ و ۳. تبیین دیدگاه اسلام از حقوق بشر

نگارنده این کتاب در پاسخ به این پرسش کلیدی که چگونگی آشتی میان حقوق بشر و اسلام امکان پذیر است، پس از انجام پژوهش و کاوش های فراوان به این باور رسیده است که: جابه جایی تعامل شریعت اسلامی با آموزه های مدنی اسلامی در موضوع حقوق بشر کاهنده جنبه های سلبی ارتباط حقوق بشر و اسلام است.
این کتاب به قلم دکتر مهدی ذاکریان سردبیر فصلنامه مطالعات بین المللی و استاد مدعو حقوق بشر در دانشکده حقوق دانشگاه پنسلوانیا و دانشکده حقوق دانشگاه پاریس ۲ است./826/

ارسال نظرات