۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۶۹۱۲۹
آیت الله مهدوی:

ولایت فقیه در همه زمان‌ها وجود داشته است

ولایت فقیه در همه زمان‌ها وجود داشته است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ولایت فقیه از سوی خداوند برای ما مشروعیت پیدا کرده و تنها مربوط به زمان غیبت نیست و پیش از غیبت نیز مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در سخنرانی مجازی خود به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه ایشان در هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری به دنیا آمده‌اند، گفت: ایشان در هشتم ربیع الأول سال 260 هجری به شهادت رسیدند و هنگام شهادت 28 سال بیشتر از سن شریف ایشان نگذشته بود.

وی با اشاره به عمر کوتاه امام حسن عسکری(ع) خاطرنشان کرد: ایشان در همین عمر کوتاه مواجه بودند با دو مطلب مهم، یکی اینکه باید امام زمان(عج) را از دست دشمنان مخفی می‌کردند و دوم اینکه باید ایشان را به شیعیان معرفی می‌کردند تا اینکه اعتقادات شیعیان به انحراف کشیده نشود.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: بعضی از دشمنان و کسانی که اطلاع نداشتند از مسائل، باعث اختلاف افکنی در میان شیعیان در خصوص وجود امام زمان(عج) می‌شدند، به همین دلیل امام حسن عسکری(ع) آقازاده خود را به افراد بسیاری از شیعیان نشان داده بودند و معرفی می‌کردند ایشان را تا شیعیان ایشان را به خوبی بشناسند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان نمونه‌هایی از روایات پیرامون معرفی امام زمان(عج) از سوی امام عسکری(ع) به شیعیان، اظهار کرد: امام عسکری(ع) فرمودند فقیری که دارای چهار شرط صیانت نفس، حفاظت از دین، مخالفت با هوای نفس و مطیع امر امام زمان(عج) باشد که به اضافه فقاهت می‌شود پنج شرط، باید مورد تبعیت شیعیان قرار بگیرد و ولایت بر شیعیان دارد.

وی اطاعت از فقیهی که دارای شرایط گفته شده توسط امام حسن عسکری(ع) باشد را واجب دانست و تصریح کرد: تبعیت از ولی فقیه نیز مختص به زمان غیبت نیست، از زمان شهادت امام عسکری(ع) که سال 260 هجری است به دلیل اینکه مردم دسترسی به امام زمان(عج) نداشتند و نمی‌توانستند مستقیم دسترسی پیدا کنند، ائمه معصومین(ع) راه دیگری را برای مردم باز کردند.

آیت الله مهدوی فقاهت و عدالت را عامل ولایت فقیه بر مردم  از سوی خداوند عنوان کرد و گفت: بنابر دلیل عقلی که تبعیت از متخصص لازم است، وقتی یک مجتهد دارای فقاهت باشد و عدالت داشته باشد، ولی مردم در مباحث دینی است و دلیل شرعی این موضوع نیز روایت امام صادق(ع) خطاب به عمربن حنظله است که فرمودند به قضات غیرشیعه مراجعه نکنید و آیه 60 سوره نساء را برای او تلاوت کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌فرمایند آنچه بنابر حکم قاضی غیرشیعه کسب کنید حرام است، عمر بن حنظله به امام عرض کرد پس وظیفه ما در هنگام اختلافات چیست؟ ایشان فرمودند: مجتهد جامع الشرایط که من او را بر شما حاکم کردم و من حجت الهی هستم.

وی با اشاره به اینکه زمان امام صادق(ع) بیش از یکصد سال پیش از زمان غیبت امام زمان(عج) بوده است، تصریح کرد: در آن زمان بنابر روایت امام صادق(ع) مجتهد دارای ولایت بوده است و از این حدیث متوجه می شویم همیشه مجتهد ولایت داشته است، امام صادق(ع) در آن زمان تنها این حکم را صراحتا مطرح کردند و ولایت فقیه در همه زمان‌ها وجود داشته است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات