۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۶۹۴۴۷
همسنگ انقلاب (۲۰)؛

ضربات فرهنگی را نسل‌ها متحمل می‌شوند

ضربات فرهنگی را نسل‌ها متحمل می‌شوند
حجت‌الاسلام رمضان‌نرگسی فضای مجازی را ابزاری برای جنگ عنوان کرد و گفت: ضربات اقتصادی را خانواده‌ها ولی ضربات فرهنگی را نسل‌ها متحمل می‌شوند.

حجت‌الاسلام رضا رمضان‌نرگسی محقق و نویسنده در حوزه تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وضعیت فعلی فضای مجازی را با وضعیت فضای مجازی در دوران پهلوی بررسی کرد و گفت: اگر بخواهیم به این سؤال جواب دهیم باید بگوییم که این فضا اگر در دوره پهلوی بود آنچنان اسفناک‌تر از وضعیت فعلی نمی‌توانست باشد چرا که اولاً هنوز در این فضا انقلابی صورت نگرفته است و دوماً امروزه فضای مجازی تبدیل به قتلگاه جوانان شده است. متأسفانه در کشور ما فضای مجازی رها بوده و مدیریت دست افراد نالایقی است که بنده معتقد هستم عده‌ای نیز به دنبال خرابکاری در این عرصه هستند.

وی مستقل نبودن در فضای مجازی را شرم‌آور عنوان کرد و اظهار داشت: بسیار تعجب برانگیز است که در ایران این فضا در اختیار خودمان نیست درحالی ‌که در کشوری مانند آمریکا این بخش به دلیل اهمیت فراوانی که دارد زیر نظر بخش نظامی است. فضای مجازی برای آن‌ها ابزاری برای جنگیدن است و صدماتی که ما امروزه از فضای مجازی خورده‌ایم بسیار بیشتر از ضرباتی است که در زمینه‌هایی مانند اقتصاد و سیاست خورده‌ایم.

حجت‌الاسلام رمضان‌نرگسی ضمن اشاره به نابودی نسل‌ها توسط تهاجم فرهنگی، انقلاب در فضای مجازی را لازم دانست و تصریح کرد: ضربات اقتصادی را خانواده‌ها می‌خورند ولی ضربات فرهنگی را نسل‌ها! باید گفت ما نه تنها در فضای مجازی بلکه در سینما و تلویزیون و به عبارتی در هنر هم انقلاب نداشته‌ایم و تنها تعدیل سازی بوده است که همین تعدیل سازی نیز باعث تولید آثار فاخری مانند؛ حضرت سلیمان، حضرت یوسف و... شده است.

وی به فراگیری الگوهای غیردینی و مدرن در دوران پهلوی اشاره کرد و بیان داشت: قبل از انقلاب روحیه تجددگرایی بسیار زیاد بود و الگوهای ما غالباً غیردینی، مدرن و غربی بودند. فضای قبل از انقلاب اصلاً فضای مذهبی صحیحی نبود و دینداری مخلوط با خرافات بود، همچنین سیستم‌های طلبگی نیز سیستم‌های منسوخ و قدیمی بودند که توانایی مقابله با دنیای غرب را نداشتند. با آمدن انقلاب جریان کاملاً عوض شد و زمان جنگ دوران طلایی ما بود؛ زیرا هم ارزش‌های اسلامی بسیار فراگیر شده بودند و هم الگوهای جوانان الگوهایی مذهبی، در ضمن ما شاهد مراکز فرهنگی تربیتی نیز بودیم.

استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: ناتوانی ما در معرفی کردن دوران طلایی انقلاب یعنی زمان جنگ نشان از بی‌عرضگی ما می‌باشد که موجب شده تا دشمنان، دوران پیش از انقلاب را به عنوان دوران فرهنگی به مردم معرفی کنند. اگر امروز انقلاب نشده بود و حکومت، حکومت سابق بود شاید فضای فرهنگی کشور مانند کشورهایی از قبیل ترکیه می‌شد و حتی بدتر از آن زیرا خود ترکیه هم تحت تأثیر انقلاب اسلامی قرار گرفته است و جوانان آن کشور به اندیشه حضرت امام(ره) جذب شدند.

وی ابراز داشت: با همه اینها بنده معتقد هستم که در جمهوری اسلامی کوتاهی‌های بسیاری در این زمینه اتفاق افتاده است و ما بعد از دوره جنگ، بازگشت ۱۶ ساله‌ای داشته‌ایم. غالب این کوتاهی‌ها از زمانی آغاز شد که تفکر اشرافی‌گری در جامعه شکل گرفت، حفظ انقلاب در آن مدت، هنر رهبر معظم انقلاب بود که آن را با چنگ و دندان حفظ کرد؛ زیرا در آن دوره روحیۀ یأس و ناامیدی در بین جوانان انقلابی پرشده بود تا حدی که برخی معتقد بودند نظام همان نظام سابق است و فقط شاه عوض شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
اره والا
اصلا مدیران به فکر نیستند
اصل مدیر نداریم که بخواهیم مدیریت کنه
قتلگاه مجازی.... مسئولان فعلی چطور میخوان جواب خدا رو بدن
0
0