۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۶۹۶۲۹
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

هدف از بسم الله گفتن در کارهای مختلف

هدف از بسم الله گفتن در کارهای مختلف
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بسم الله طلب یاری خداوند است،اگر یاری خدا باشد انسان همه کار می‌تواند بکند، اگر کمک خداوند نباشد انسان هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی خود، در ادامه بیان آیات سوره مبارکه حمد، با بیان اینکه بسم الله 113 مرتبه در ابتدای سوره‌های قرآن کریم و دو مرتبه هم در وسط سوره‌ها آمده است، گفت: بسم الله تقریبا 115 مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است و این بسم الله حرف‌ها دارد.

وی در ادامه افزود: بسم الله جار و جرور متعلق به «اَبتداُ» است، یعنی با نام خداوند شروع می‌کنم، چرا شروع می کنم، اهدافی هست، یک هدف این است که با نام خدا شروع می‌کنم برای عظمت خدا و تعظیم به خداوند متعال، برای اینکه رسم است و همیشه بوده است و الآن هم هست که شروع می‌کنند با نام بزرگی و معلوم است که بزرگتر از خداوند وجود ندارد پس باید در همه کارها به نام خدا شروع کرد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه هدف بالاتر این است که برای تبرک به نام خداوند شروع می‌کنیم که کار مبارک باشد، خاطرنشان کرد: هدف سوم این است که به نام خدا شروع می‌کنیم برای اینکه از خداوند کمک بگیریم، بر همین مبنا بعضی از بزرگان بسم الله را جار و مجرور متعلق به «استعینوا» گرفته‌اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه انسان بدون کمک خداوند هیچ کاری نمی‌تواند بکند، تصریح کرد: اگر یاری خدا باشد انسان همه کار می‌تواند بکند، اگر کمک خداوند نباشد انسان هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد، خدا نکند یک بی‌توفیقی پیش بیاید چرا که همه کارها بهم می‌ریزد، اگر دست عنایت خدا یک لحظه از سر انسان برداشته شود، همه چیز انسان بهم ریخته می‌شود.

وی هدف چهارم از بسم الله گفتن را رنگ خدایی پیدا کردن کارها ذکر کرد و گفت: هیچ چیزی در نظر انسان نباید باشد به غیر از خداوند متعال باشد، به قول قرآن کریم اگر انسان بتواند هم خودش هم کارهایش رنگ خدا پیدا کند بهترین دستاورد را داشته است و خوشابحال کسانی که می‌توانند به همه کارهایشان رنگ خدا بزنند، کم کم برسد به جایی که به دلش رنگ خدا بزند و خودش رنگ خدا بگیرد و اعمالش، دلش و خودش بشود مال خداوند.

حضرت آیت الله مظاهری هدف از خلقت انسان را مال خداوند شدن دانست و اظهار کرد: انسان که بسم الله می‌گوید می‌تواند همه چهار هدف را در نظر بگیرد، انسان هرکاری را می‌خواهد شروع بکند باید بسم الله بگوید و زمانی که بسم الله نمی‌گوییم شیطان در آن کار دخالت می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان بسم الله گفتن را عاملی برای برطرف کردن شبهه در غذای شبهه‌ناک عنوان کرد و گفت: امروز لقمه حلال به سختی پیدا می‌شود، با بسم الله باید شبهه لقمه ای که می‌خواهیم بخوریم را برطرف کنیم، بسم الله گفتن در زندگی انسان بسیار اثرگذار است و نباید از این مهم غافل شویم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات